Bellashop.se ur SEO-synvinkel

Isabella Löwengrip lanserade idag Bellashop.se, en ny e-handel där hon ska sälja sina favoritprodukter. Nörd som man är kunde jag inte låta bli att kika lite snabbt på källkoden för att se hur det ser ut bakom kulisserna på sajten och där finns en del problem.

Fel användning av H1-H6

Det största och första problemet jag stöter på är att H1:an på alla sidor, både startsida som produktsida lyder ”JM 1ST APPROACH” vilket är totalt orelevant för sajten. Anledningen till detta är att man använder ett köpt tema (inga fel med det) men glömt ändra H1:an på sajten. Googlar man på ”JM 1ST APPROACH”  ser man att många andra som använder samma tema gör exakt samma misstag.

Går vi sedan in på dagens produkt som är Favoritnecessär från Weleda så är H1:an fortfarande ”JM 1ST APPROACH” och produktnamnet ligger som en H3:a. H2:an för produktsidan är ”Detaljer”. Inte särskilt optimalt, eller hur?

Duplicate content

Bellashop.se kan också få lite problem med duplicate content då sajten visar samma innehåll på www.bellashop.se och www.bellashop.se/index.php. Varje produkt ligger också på två olika URL:er, http://www.bellashop.se/index.php/weleda-favoritnecessar.html och http://www.bellashop.se/index.php/dagens/weleda-favoritnecessar.html.

404-sida

Ur en användarvänlig synvinkel så har man gjort ett stort misstag då man inte har någon vettig 404-sida. en besökare som hamnar på en 404-sida ska få hjälp att komma därifrån och hitta rätt och inte bara mötas av:

”Not Found

The requested URL /test was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.”

Laddningstiden

När jag testade laddningstiden via Pingdom låg den på nästan 15 sekunder vilket är något helt otroligt långsamt. Det finns väldigt mycket att optimera genom cache och slå ihop och optimera bilder, css- och js-filer.

Brutna länkar

I sidfoten är nästan alla länkar brutna och leder ingenstans. Det är inte bara dåligt ur en SEO-synvinkel utan också ur ett användarperspektiv då det är viktiga länkar för att kunden ska få information kring butiken och känna en trygghet och för att kunna komma i kontakt med supporten.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *