Få högre engagemang på Instagram

InstagramInstagram blir en allt mer populär kanal för svenskarna och sist jag såg någon statistik för hur många svenskar som var aktiva så handlade det om runt 1,2 miljoner svenskar men det var ett tag sedan så det skulle inte förvåna mig om det närmar sig 2 miljoner snart. Av dessa 1,2 miljoner laddade närmare 700 000 upp foton varje dag vilket är en rätt bra siffra på att användarna är väldigt aktiva i appen.

Men hur ska du som företag egentligen nå ut genom bruset och få ett högre engagemang på Instagram?

  • Först och främst så gäller det att ha bra bilder, att lägga upp en skakig mobilbild på en muffins är kanske inte någon vidare idé utan se till att ha bra bild och en tanke bakom publiceringen, vad är det du vill säga med bilden och innan du publicerar bilden får du fråga dig själv, fyller den här bilden vårt mål med publiceringen?
  • När det gäller din profil, se till att ha en tydlig och säljande beskrivning för ditt konto och länka till företagets hemsida för att användarna ska få mer information om ert erbjudande.
  • Er profilbild bör vara välgjord och anpassade för att synas på små skärmar, storleken på Instagrams profilbilder ligger på 110*110 så det är ingen stor bild som visas.
  • Var kontinuerlig med dina uppdateringar, försök lägga upp ett par bilder i veckan och undvik långa avbrott i uppdateringarna.
  • När det gäller hashtags så gäller det att du undersöker vilka hashtags som kan passa ditt företag. Du ska helt enkelt se hashtags som en kategorisering, driver du en frisörsalong så kan du tagga med #frisörsalong och kanske platsen där verksamheten befinner sig och vad bilden innehåller. Tänk på att inte använda opassande eller överanvända hashtags då det kan ses som oseriöst och skrämma iväg användare. Jag brukar säga att 5 hashtags är på gränsen till för mycket och att 3 brukar vara lagom.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *