Facebook Edgerank, hur fungerar det?

Facebook Edgerank är viktigt att känna till för dig som jobbar med Facebook men det kan vara lite kneptigt att förstå sig på. Först och främst kan vi göra klat att Facebook ser allt som läggs upp på Facebook som objekt. Var och ett av dessa objekt får en slags poäng som vi kallas Edgerank och denna poäng avgör om objektet kommer dyka upp i nyhetsflödet, hamna bland ”Toppnyheter” eller kanske inte visas allt. Toppnyheterna markeras med lite blått i hörnet och du kan själv påverka om en händelse ska vara en toppnyhet genom att markera den som en toppnyhet.

Edgeranken bygger på ett par olika saker, förhållandet mellan avsändaren och mottagaren, interaktionen och aktualiteten. Med interaktion menas antalet gillningar, kommentarer, delningar och så vidare. Kommentarer bör väga tyngst då det kräver mest engagemang jämfört med att trycka på ”Gilla”. Förhållandet mellan avsändaren och mottagaren bygger på hur ofta dessa två kommunicerar med varandra och aktualiteten baseras på hur nytt objektet är. Det kan dock finnas mer som spelar in men detta håller Facebook för sig själva.

Enligt vissa undersökningar som gjorts ska bilder, filmer, länkar och statusuppdateringar få en högre Edgerank men det är inget som är bekräftat.

Som ni säkert förstår så är det viktigt att få ett högt engangemang när man publicerar innehåll. Genom detta får man en ökad synlighet på Facebook.

 

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *