När ska man posta på Facebook?

Facebook

Visst hade det varit praktiskt om det fanns en viss dag och tidpunkt där det alltid var bäst engagemang för alla sidor. Många undersökningar görs och det skickas ut pressmeddelanden om att vissa dagar och tidpunkter är bättre än andra men enligt mig så stämmer det ofta inte i praktiken. Visst är tidpunkterna ett steg i rätt riktning och det är bättre än att uppdatera Facebook klockan 3 på natten. Många av undersökningar visar på en stor spridning över när inlägg gillas och delas och att slå fast att vissa klockslag är de bästa går inte. Analysera din målgrupp Jag …

När ska man posta på Facebook? →

Öka räckvidden på din Facebooksida

Facebook

Räckvidden på Facebook eller Reach om du använder de engelska termerna är omdebatterat nu då den organiska räckvidden helt enkelt gått ner. Den organiska räckvidden handlar helt enkelt om hur många av de som gillar din sida som faktiskt kan ha sett ditt inlägg. Siffrorna går som sagt nedåt och det pratas om räckvidder på allt från 30% ner till 1-2% men siffrorna är omtvistade och varierar stort.  Varför det sker beror på en hel del olika saker, bland annat så förändras Facebooks algoritm, Edgerank, hela tiden vilket gör att filtreringen blir tuffare. Facebook vet självklart att de har blivit …

Öka räckvidden på din Facebooksida →

Vanliga misstag inom sociala medier

Sociala medier strategi

När jag hjälper företag att strukturera upp sin strategi för sociala medier så brukar det finns en del gemensamma misstag som de alla gjort när de kommunicerat via sociala medier. Samtidigt som det är rätt enkla misstag så förstår man att de görs när det är så pass enkelt att komma igång med sociala medier och många har hört att man kan öka sin försäljning och slänger snabbt upp ett konto och kör igång direkt. Bättre än inget men vill man få ut den fulla potentialen så finns det en del fallgropar man ska försöka undvika. Att inte hitta sin …

Vanliga misstag inom sociala medier →

Skydda ditt varumärke på nätet

Skydda ditt varumärke

Det blir allt vanligare med varumärken som kapas på nätet, ofta i sociala medier men även hemsidor som används för att vilseleda kunder. Bland annat utsattes SAS för en bedragare som utgav sig för att vara  SAS på Instagram där han hade tävlingar om flygbiljetter och liknande. Kunder gick självklart på det här och kontot fick flera tusen följare men till slut fick Instagram upp ögongen och stängde ner det och SAS polisanmälde killen som gjort det. Det som händer med företaget som utsätts för det här att kunder blir arga då det ofta är tävlingar och liknande som utlovas av …

Skydda ditt varumärke på nätet →

History of Sweden – Sveriges historia på Facebook

History of Sweden

Min historienörd till flickvän uppmärksammade mig på en Facebook-sida, kallad History of Sweden där man publicerat Sveriges historia i kronologisk ordning med hjälp av Timeline. Kul, modernt och innovativt sätt att presentera ett lands historia på och tummen upp för att det är Sverige som gör det! Bakom projektet står Svenska institutet och VisitSweden.

20 svenska nyhetssajter på Facebook

Nästan alla nyhetssajter har en egen Facebook-sida där man kommunicerar med sina läsare. Man skickar ut nyheter och länkar till sin sajt där facebook-användaren kan läsa mer. Men hur ser användandet ut egentligen? Diskuteras det i kommentarsfälten på Facebook, vilken Facebook-sida får mest engagemang och vem får flest likes? De två sajterna som inte har någon aktiv närvaro på Facebook är TV4:s Nyheterna.se och SVT:s Nyheter. SvD.se har en närvaro på Facebook men har delat upp sin aktivitet på olika sidor, Quiz, Opinion, Restips vilket gör det svårt att få någon överblick. Aftonbladet är giganten med över 32 000 likes …

20 svenska nyhetssajter på Facebook →

Vad tittar man på i Facebook-profiler?

facebook1

Mashable och Eyetrackshop gjorde nyligen ett test där man undersökte vad människor uppmärksammade i profiler på sociala medier. Testet gjordes genom att studera 30 personers ögonrörelser när de besökte olika profiler. 30 personer är inte särskilt många personer vilket gör att testet är lite opålitligt men man får en hyfsad uppfattning om hur det ser ut. De viktigaste slutsatserna med undersökningen är att: Profilbilden drar till sig uppmärksamhet - På Facebook är det profilbilden som drar mest uppmärksamhet. Det gäller för de flesta sociala medier som man testat förutom på LinkedIn där det istället är jobbtiteln som får mest uppmärksamhet. Vem du känner uppmärksammas …

Vad tittar man på i Facebook-profiler? →

Visa senaste händelser i Facebook

facebook-senaste-händelser

Många blev frustrerade och arga när Facebook ändrade om i nyhetsflödet så att toppnyheter dominerade flödet. Men sen någon vecka tillbaka är det nu möjligt att sortera nyhetsflödet efter de senaste händelserna. Facebook skrev ett inlägg för ett tag sen i sin blogg om nyheten och för oss som använder Facebook på engelska har det varit tillgängligt ett bra tag nu. I dagarna blev det dock tillgängligt även för det svenska språket. Hur aktiverar du det? Det är mycket enkelt att välja hur du ska sortera ditt nyhetsflöde. Besök först och främst ditt nyhetsflöde, längst upp till höger finner du Sort/Sortera, …

Visa senaste händelser i Facebook →