Guide till SEO

SEO som man vanligtvis använder i Sverige är en förkortning av Search Engine Optimization men på svenska översätter man det till sökmotoroptimering.

Jag har under årens lopp skrivit en hel del tips och små guider kring sökmotoroptimering och jag tänkte sätta ihop lite av det jag skrivit samt utveckla det en del för att få ihop en bra guide till SEO som jag ständigt kan bygga på. SEO-Guiden kommer ta upp en del SEO-begrepp, tipsa om verktyg och allmän information om hur man ska arbeta med sökmotoroptimering.

Syftet med SEO är att förbättra sina positioner i sökmotorer som Google och ranka högt på relevanta och populära sökord. Detta leder till att många besökare kommer till din sajt vilket kan generera pengar till dig.

Innan vi går vidare vill jag påpeka att man ska tänka på besökaren i första hand och inte bara fokusera på sökmotorer. Glöm inte bort besökaren!

Tänk på SEO innan du skapar din hemsida

  1. Utforska nyckelord – Innan du påbörjar en sajt, väljer domännamn ska du kolla upp vilka nyckelord som kunderna kommer söka på. Det är många som glömmer detta och upptäcker det lite senare när domännamn och struktur är fixat. För att hitta nyckelord och utforska hur många som söker, relaterade sökningar och liknande kan du använda dig av Google Keyword Tool.
  2. Välj ett bra domännamn – Att ha ett bra domännamn är viktigt. Inte minst för att ranka bättre. Att ha nyckelord i domänen väger rätt tungt i värderingen av sajter, iaf än så länge men det är väldigt många parametrar som spelar in så det är inte så att du inte kan ranka högt med ett domännamn utan nyckelordet i sig.
  3. Gör en bra struktur på sajten – Strukturen på en sajt är väldigt viktig. Du ska ha en bra internlänkning så att sökmotorerna lätt kan hitta. Breadcrumbs är mycket bra för att förbättra den interna länkningen.
  4. Välj en SEO-vänlig plattform – Det finns många företag och personer som väljer plattformar som är otroligt dåligt anpassade till SEO. De bästa enligt mig är Drupal och WordPress och väljer du en dålig plattform från början kommer du ångra dig. Det är väldigt omständligt att byta plattform.

On-page SEO

Jag brukar alltid dela in SEO i On-page och Off-page. On-page är den optimeringen som görs på själva sajten och off-page är det som sker utanför sajten.

Domänen

Domänen är viktig. Tänk på att försöka få med ditt nyckelord men det ska ändå vara ett representativt domännamn för din sajt. Du ska kunna bygga ett varumärke kring din domän utan att få problem. En bra sak jag brukar göra är att testa domäner på vänner, om de lätt kan förstå domänen och kommunicera vidare den utan problem vet man att man har en bra domän. Välj rätt toppdomän när du köper domän. För svenska sajter är .se bäst och .com som är mer internationell  lämpar sig för engelskspråkiga sajter. Slutligen, gamla domäner är bättre än nya såvida de inte är straffade osv.

Struktur och interna länkar

Strukturen på din sajt och interna länkar är väldigt viktigt för att ranka bra i sökmotorerna. Du ska ha en bra struktur som är lätt för sökmotorer och besökare att navigera sig igenom. För interna länkar är breadcrumbs mycket bra att använda men att också länka till relaterat innehåll på dina sidor är bra.

Title-elementet

Title-elementet är din bästa vän och är otroligt viktigt att få rätt på.  Du bör ha din title i formen Sidans titel – Sajtnamn.Den ska vara under 64 tecken, inkludera viktiga fraser och nyckelord för sidan och vara lockande att klicka på.

Meta Description

Meta Description är viktig då den används till många saker. Först och främst så ska det vara en bra och relevant beskrivning av den specifika sidan. Man ska inte överstiga 150 tecken utan försöka hålla sig under detta. Överstiger du det så kommer Google inte ta med överflödiga i sökresultatet. Delas något på Facebook så används meta description för att beskriva länken som någon delar. Finns det ingen meta description tar Google ut relevant beskrivning för sajten och visar den.

Innehållet

Ditt innehåll på sajten är det viktigaste av allt. Du behöver ett bra innehåll för att du ska lyckas med SEO. Det ska vara unikt då om du kopierar kan bli straffad av Google. Använd rubriker, alltså H1 som huvudrubrik för sidan och H2-H6 som underrubriker där det lämpar sig. Att uppdatera dina viktiga sidor ofta är bra då Google gillar detta.

 URL-struktur

URL-struktur är viktigt och får inte glömmas bort. Man vill ha en tydlig struktur och som grundregel ska det vara enkelt att muntligt återberätta URL:en.

Snabbhet

Sajters laddningstider har börjat vägas in i Googles algoritmer och du bör sträva efter att ha en så snabb sajt som möjligt. Du kan läsa mer om hur du gör WordPress snabbare här.

Sitemap

Det finns olika sorters Sitemaps, en HTML-variant som är menat för besökare att navigera enklare men är också bra ur SEO-synpunkt och en XML variant som endast är till för sökmotorerna. En XML-sitemap kan göra det enklare för sökmotorer att hitta och indexera dina sajter men har ingen direkt påverkan på rankingen. En HTML-sitemap listar sidor på ett strukturerat sätt och länkar till sidorna.

Google PageRank

PageRank är en grundläggande algoritm som grundarna av Google utvecklade på Stanford när Google startade. PageRank är ett mått på aukoritet på hemsidor och värdena ligger mellan 0 och 10 på PR skalan där 10 är högst.

PageRank är inget man ska stirra sig blind på eller lägga någon tid på. Google har minskat inflytandet av PR och det spelar ingen direkt roll längre. En sida med hög PR är ofta en kvalitativ sida men en sida med PR0 kan vara lika värdefull.

Det vi kan säga att PR är, är ett slags betyg på sidan. Det är ett visuellt och enkelt mått på hur mycket auktoritet en sida innehar men behöver egentligen inte betyda något.

Off-page SEO

Off-page SEO handlar om främst om att få bra och relevanta länkar till din sajt.

Få länkar till din hemsida

  1. Gästblogga – Genom att fråga andra bloggare i din genre om du kan få gästblogga eller om de vill gästblogga hos dig kan du bygga mycket bra länkar till din sajt.
  2. Artikelkataloger – Artikelkataloger tar lite tid men ger ofta bra länkar till din sajt.
  3. Bygg satellitsajt – Genom att bygga satellitsajter kan du skapa bra länkar. Det är en lite mindre sajt som endast finns till för att marknadsföra en större sajt.
  4. Länkkataloger – Skicka in din sajt till någon länkkatalog.
  5. Skriv pressmeddelande – Att skriva pressmeddelanden på tjänster som MyNewsdesk kan ge dig en del men tänk på att ha något vettigt att berätta om.
  6. Be om länkar – Det är inte så uppskattat av alla men visst funkar det ibland. Om du ber om att få en länk snällt så har du kanske turen med dig.
  7. Skriv i forum – Var aktiv i olika forum och bygg länkar genom dessa. Tänk på att inte spamma.
  8. Byt länkar – Byta länkar gjorde man redan på stenåldern. Nej, men det är en väldigt gammal metod som fungerar än idag. Du ger en länk och får en länk.
  9. Kommunicera med besökare – Var aktiv och kommunicera med dina besökare så kommer du bygga en hel del länkar. Kommentera på dina besökares bloggar, svara på kommentarer och var allmänt översocial.
  10. Länka ut – Låter det konstigt att du ska länka ut för att få länkar? Det är inte alls så konstigt som det låter utan det är en enkel logik bakom. Om du länkar till någon kommer personen få antingen en pingning eller kanske se det i något statistikverktyg. Alla gillar länkar och du kommer troligtvis få en länk tillbaka då personen vill visa sin uppskattning.
  11. Köp länkar – Att köpa länkar kan vara ett okej sätt om det är bra länkar som erbjuds.

SEO för WordPress

För att optimera din WordPress-sida rekommenderar jag ett plugin vid namn WordPress SEO by Yoast som enligt mig är överlägset. Jag har skrivit en guide om hur man använder det och hur du optimerar din sajt med det här.

SEO-Verktyg

  1. Google webmaster tools
    Google Webmaster Tools är Google’s egna verktyg där du kan ändra en del inställningar och se en del statistik. Väldigt grundläggande men bra.
  2. Pineberry’s SEO Verktyg – Pineberry har ett populärt verktyg som analyserar din webbplats och hur väl den är optimerad mot sökordet. Gratis!
  3. SEOmoz – SEOmoz är det bästa verktyget på marknaden som ger dig allt, verkligen allt men kostar också en del.
  4. Opensiteexplorer.org – Opensiteexplorer är ett verktyg från SEOmoz där du kan se över dina inlänkar, ankatexter, domänvärde och liknande. Finns både i gratisversion och betalversion.
  5. Yahoo site explorer – Ett populärt verktyg från Yahoo där du kan kolla din inlänkar.
  6. Gserp – Ett enkelt verktyg där du kan kolla din position i Google.
  7. Google Keyword Tool – Används av de flesta för att kolla hur många sökningar ett visst sökord har. Dock så är det inga exakta siffror utan uppskattningar. Bra för att få en aning om hur sökordet är alternativt hitta liknande fraser och ord.
  8. Google Analytics – Google’s statistikverktyg där du kan få reda på det mesta. Gratis och mycket bra.
  9. Pagespeed hos Google labs – Testa hur snabb din sajt är
  10. Pingdom – Bra alternativ till Pagespeed.
  11. SeoQauke –  Bra plugin för Firefox, Chrome och Opera som ger din grundläggande SEO-information om sajten du besöker.
  12. WordPress SEO by Yoast – Ett måste om du använder WordPress. Har skrivit en mycket utförlig guide till WordPress SEO by Yoast.
  13. Kolla 301 redirect – Enkelt och gör vad det ska.

Söktips på Google

  • site:adress.se visar hur många indexerade sidor din sajt har i Google.
  • allinurl: sökordet söker efter hemsidor som har sökordet i URL:en
  • link:adress.se söker efter länkar som webbplatsen har pekade mot sig
  • related:adress.se visar relaterade hemsidor
  • site:adress.se filtrerar ut ditt sökresultat till enskilda sajter
  • Som ett exempel kan vi ta, sökmotoroptimering site:sebastianhallenius.se. Denna sökning kommer visa alla indexerade sidor på sebastianhallenius.se som innehåller ordet sökmotoroptimering.

Sociala medier och sökmotoroptimering

Sociala medier växer otroligt mycket och har blivit en viktig del i hur vi sprider material på nätet och det har Google och andra sökmotorer förstått. Med detta som bakgrund har sökmotorerna börjat väga in sociala signaler i sina algoritmer. Det är inte så att du ska få panik utan det handlar bara om marginella skillnader just nu.

Som du säkert sett i sökresultatet kan du ibland få upp rekommendationer i ditt sökresultat. Det kan bland annat vara att någon delat det på Twitter, Friendfeed eller kanske rekommenderar det med +1. Att någon har delat eller rekommenderat det ökar chansen att någon klickar sig in på sökresultatet då det blir mer trovärdigt och intressant. Vi följer våra vänners beteende.

Sociala signaler man kan tänka sig väger in i algortimen är:

  • Hur många Retweets har länken?
  • Hur många Gillar länken?
  • Hur många Diggs/Reddits har länken?
  • Hur många +1 har länken?
  • Hur lång tid för alla delningar?
  • Har personerna som delat en hög rank?

Gör din sajt social

Genom att göra sin sajt social kan man få en hel del ny trafik. Det handlar helt enkelt om att lägga till delningsmöjligheter till diverse sociala medier. De stora man brukar fokusera på är Twitter, Facebook och Google +. Det finns en del plugin som hjälper dig med detta men jag har skrivit en liten guide om du vill göra en flytande sharebar.

SEO-Tips

  1. Undvik flash – Flash är och har alltid varit problem för sökmotorer även om Google har blivit väldigt mycket bättre på att indexera materialet. nu handlar det inte om små widgets utan snarare hemsidor som är helt byggda i flash. Har du någonsin sett en hemsida som är byggd i flash och rankar högt? Inte jag.
  2. Uppdatera ofta – Att uppdatera din sajt med nytt och fräscht material är mycket bra då Google älskar det. Dessutom så får du fler besökare vilket i sin tur kommer leda till fler länkar och en bättre position.
  3. Experimentera – Låter det skrämmande? Men det är det inte. Det finns så otroligt mycket att experimentera med och får du ett bakslag så har du lärt dig en läxa men det viktiga är att du lär dig otroligt mycket på färden.
  4. Använd olika IP – Har du väldigt många sajter så kan det vara en bra idé att sprida ut de på olika IP-nummer då Google annars förstår att det är en och samma ägare bakom.
  5. Server i rätt land – Spelar inte någon jättestor roll längre men det spelar påverkar en del att använda servrar som är i det land du inriktar dig på. Skriver du en svensk blogg, använd en server i Sverige.
  6. Ha tålamod – SEO är inget som tar några timmar och sen är det klart. SEO är något som kräver dagligt arbete kontinuerligt. Låt det ta den tiden det tar och stressa inte.

Myter inom SEO

META KEYWORDS ÄR VIKTIGT FÖR ATT RANKA HÖGT

En av de vanligaste myterna är nog att META keywords är viktiga för att ranka högt i Google. Men sökmotorerna lägger ingen vikt vid det här elementet och Google har in princip sagt att man inte väger in det vid ranking.

SPONSRADE LÄNKAR PÅVERKAR SÖKRESULTATEN

Det finns en myt som handlar om att sponsrade länkar, alltså Adwords skulle ha en direkt påverkan på de vanliga sökresultaten men detta stämmer alltså inte. Sponsrade länkar kan däremot ha en indirekt påverkan på sökresultaten eftersom fler tar del av ditt innehåll och sprider vidare det till andra människor.

PAGERANK ÄR VIKTIGT FÖR ATT RANKA HÖGT

PageRank, var ska man börja?  Det är så många som stirrar sig blinda på den här lilla gröna mätaren. Många tror att ett högt PageRank är livsvikigt för att ranka högt men så är det alltså inte. Google PageRank är inget annat än en ouppdaterad statussymbol som vissa personer använder för att jaga länkar.

JU FLER KLICK I SÖKRESULTAT DESTO BÄTTRE RANKING

Det är många som tror att ju fler klick någon får i sökresultatet desto bättre ranking får denna sida men att Google skulle sitta och räkna antal klick är felaktigt.

GOOGLEBOT LÄSER INTE CSS

GoogleBot läser CSS och så är gömma länkar med CSS är inte lönt.

.HTML HJÄLPER DIN RANKING

En annan myt är att .html i slutet av URL:er skulle hjälpa din ranking i sökmotorer. Nej och åter nej.

ANVÄND INTE GOOGLE ANALYTICS, GOOGLE SPIONERAR

Många som är lite konspiratoriskt lagda tror att Google använder Google Analytics för att spionera och använda den information för ranking. Det är inte sant och Google har berättat det ett par gånger.

Utvärdera SEO

Att utvärdera SEO kan man göra på många olika sätt. Det handlar om vad man använder för någon måttstock för att mäta resultaten. Det kan handla om trafikförändringar, positionsförändringar eller intäktsökning. Att mäta med positionsförändringar är nog det mest vanliga och ett av de enklare sätten då det för enkla sökord bara är att söka och se förändringen.Vill du mäta efter trafikförändringar rekommenderar jag Google Analytics men det är många saker som spelar in på hur trafiken förändras så det kan vara ett lite svårt mått. Trafiken varierar ofta med trender och liknande.

SEO-bloggar

Några läsvärda SEO-bloggar där du kan lära dig otroligt mycket är följande:

  1. Sökmotorkonsult
  2. Nikke Lindqvist
  3. Join Simon
  4. Nabillionaire

Andra SEO-guider

Det finns många bra SEO-guider ute på nätet som är värda att läsa.

Några läsvärda guider är följande:

  1. SEO-guide.se
  2. Sökmotorkonsult – SEO-Skola
  3. Marcus Westbergs SEO-guide för WordPress

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *