Hur mäter man resultat i sociala medier?

Twitter web analyticsEn fråga som ständigt dyker upp är hur man ska mäta resultat sociala medier, vad är det man ska mäta och vad är det som visar att insatsen blev en framgång? Visst är frågorna berättigade och vid en första anblick kan verka svårt att mäta vad till exempel ett Facebook-inlägg genererar till ditt företag men i det här inlägget så ger jag ett par grundläggande råd om hur man mäter resultat i sociala medier.

Formulera mål

Först och främst får du fundera över dina  egna mål, vad är det egentligen du vill uppnå med den digitala kommunikationen? Det är mycket viktigt att reda ut det innan man börjar eftersom det är otroligt svårt att lyckas mäta resultat utan att veta vart man vill nå. Fokusera alltså främst på målforumlering och sätt det i relation när du använder verktygen för att mäta resultaten.

Gör en nulägesanalys

Var befinner ni er idag? Att veta vad man utgår ifrån är väldigt behändigt då man får ett värde att jämföra med och på så sätt blir det enklare att följa er utveckling.

Vad kan man mäta i sociala medier?

Det finns en hel del kvantitativ data att få ut från de sociala medierna, det som är det svåra att mäta är det kvalitativa, det vill säga om ett inlägg bidragit till ökat förtroende för företaget. Allt handlar dock inte om kvantitet, vad vill du helst ha, 1000 anonyma besökare eller 100 besökare som du skapat en relation med?

Vad kan man då mäta i sociala medier?

Bloggen

När det gäller kvantitativa metoder så handlar det om rätt traditionell statistik som antalet besök, sidvisningar och unika besök som genererats till hemsidan. Men för att komplettera det ytterligare så kan man mäta engagemanget på till exempel ett blogginlägg  genom att mäta antalet kommentarer som det genererar.

Sociala medier

I sociala medier så kan man mäta antalet nya följare, fans och prenumeranter samt hur engagemanget är genom att se hur många likes, retweets och så vidare ett inlägg genererar. För att få fram den kvalitativa statistiken kan man bevaka vad som skrivs i sociala medier, skrivs det mycket positivt eller negativt?

Sökmotorer

I sökmotorerna så kan man bevaka sina söktermer som är relevanta och mäta hur många som skriver om företaget. För att mäta kvalitativt så får man undersöka vad det är som skrivs, är det i positiv mening eller är det i negativ mening.  Man kan också mäta effekterna på sökmotorpositionering, har placeringen i sökresultatet de förbättrats eller försämras av kampanjen?

Försäljning

Man kan naturligtvis också koppla ihop det till ren försäljning och mäta antalet nya beställningar och förfrågningar som gjorts i anslutning till kampanjen.

Vilka verktyg mäter man med?

Det finns många verktyg som kan använda för att samla in data. Google Analytics är så klart väldigt användbart i datainsamlingen. Med det kan du mäta antalet besökare, var de kommer ifrån och se vad de gör på hemsidan. De flesta sociala medier har egna verktyg som Facebook Insights och Twitter Analytics som fyller basbehovet väldigt bra. En sak som kan vara bra att veta är också att en ökning av förfrågningar märks av via fler e-post, telefonsamtal och fler försäljningar.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *