Hur ska man använda företagsbloggen?

Företagsblogg

När jag berättar för ett företag att det vore en bra idé att börja blogga så möts jag ibland med en stor skepsis och tongångarna brukar vara i stil med, varför ska vi skriva massa personliga saker? Vem vill se vad vi äter till lunch varje dag? Bloggen har helt enkelt missuppfattats av många och att blogga är synonymt för många företagsledare som ett forum för uppdatering av vardagssysslor. Men det är inte alls vad en blogg behöver vara, först och främst så handlar bloggen om att göra företagshemsidan mer personlig. Idag möter man ofta stela företagssidor utan ett enda ansikte eller namn på sidorna, de är rätt osociala helt enkelt. Genom kommentarsfunktionen i bloggen så öppnas det upp för en dialog mellan kunder och företag vilket bygger relationer.

Vad är en blogg?

En blogg brukar sammanfattas av två olika saker, att den är kronologisk samt att det går att kommentera artiklarna. Man skapar innehåll till bloggen där det senaste hela tiden hamnar överst för läsaren. Istället för att ha en statisk hemsida där inget uppdaterats får man istället en dynamisk hemsida där nytt innehåll hela tiden produceras och det ger möjlighet för besökarna att interagera med företaget vilket bygger relationer. En annan stor fördel är att bloggen är bra ut SEO-synpunkt då det skapas kvalitativt innehåll kontinuerligt och skriver du bra inlägg får du länkar till dina inlägg.

Vad ska vi skriva om på företagsbloggen då?

Den största tröskeln företag upplever handlar ofta om vad man ska skriva på företagsbloggen. Enligt mig handlar det först och främst om att definiera sin målgrupp, vem skriver du till och vad för innehåll engagerar din målgrupp? Det beror på din verksamhet och det krävs att man analyserar och lägger upp en strategi för hur arbetet ska gå tillväga. Ett enkelt tips är att om du driver t.ex. en frisörsalong så kan du skriva inlägg och besvara  frågor som du ofta får, vilket schampo passar mitt hår, hur ofta ska jag klippa mig och så vidare. Att tänka i de banorna brukar underlätta att komma igång med bloggandet. Du behöver inte blogga särskilt ofta, det brukar räcka med 1-2 gånger i veckan och se då till att ha ett genomarbetat inlägg istället för två mindre bra.

Gillade du inlägget?

   
       

En kommentar “Hur ska man använda företagsbloggen?

  1. Hejsvejs!
    jag är student på medieinstitutet (webbkommunikatör sociala medier). I januari har jag min första praktikperiod och jag kommer då vara på en reklambyrå och arbeta främst med SEO och sociala medier. Jag blev lite osäker och undrar om det är bäst att ha en blogg under en flik på den ursprungliga företagssidan eller om det är bättre att ha en blogg på en annan hemsida och länka till företagssidan. Har för mig att sökmotorn gillar det bäst om bloggen ligger på företagssidan, men rätta mig gärna :)

    Mvh Julia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *