Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring handlar om att väcka engagemang hos målgruppen genom att skapa och dela värdefull och relevant innehåll. Det pratas ofta väldigt varmt om innehållsmarknadsföring och visst är det ett bra verktyg att använda men det krävs samtidigt mer än ett bra innehåll för att lyckas bra med det. Det finns många faktorer som spelar in, vad som ska skrivas, vad vill kunderna ha, när det ska spridas och var det ska spridas. Det krävs alltså lite planering över hur man ska hantera innehållet för att innehållsmarknadsföring ska lyckas för det ska ju trots allt vara både marknadsföring och innehåll, inte bara innehåll.

Innehållsmarknadsföring

Hur ska man då använda sig av innehållsmarknadsföring?

Grunden till innehållsmarknadsföring handlar om att nå sina kunder utan att störa vilket många företag gör genom att tvinga på kunden sitt budskap genom spam och liknande. Istället handlar innehållsmarknadsföring om att dela med sig av värdefull information till kunderna som de faktiskt har nytta av och som de själva väljer att ta del av. Man ger helt enkelt kunden en fri vilja att välja vad de ska konsumera för innehåll istället för att tvinga på dem företagets reklambudskap. Genom att du delar med dig av relevant och värdefullt innehåll skapar du helt enkelt en relation med dina kunder och väcker engagemang  hos dem. Innehållsmarknadsföring är alltså ett verktyg som förbättra dina kundrelationer och hjälper till attrahera potentiella kunder.  Det görs genom att du delar värdefullt innehåll till kunderna vilket då skapar en trovärdighet som i sin tur ökar chanserna för köp.

Vad är det för innehåll man ska dela?

Det finns många olika typer av innehåll man kan använda sig av och det vanligaste man ser företag använda sig av för att dela innehåll är genom sin företagsblogg. En annan typ av innehåll som har blivit väldigt populär och som kan leda till en viral spridning är infografik som ger en snygg och överskådlig bild över det aktuella ämnet. Men det kan lika gärna handla om att hålla seminarium, podcasts, föreläsningar, nyhetesbrev, filmer, bilder och så vidare.

Du kanske känner att du inte har något att dela med dig av till dina kunder men tänk på vad det är du är bra på. Alla är vi bra på något och genom att dela din kunskap till dina kunder så inspirerar du kunderna och hjälper dem i sitt kunskapsbildande vilket skapar bra kundrelationer.  Tänk på kundens intresse, var kreativ och låt fantasin flöda!

Lär känna din målgrupp

Det är lite av en nyckel att komma på vad det är kunderna vill ha och det är det jag tidigare menade med att det krävs planering kring innehållsmarknadsföring. Man kan inte bara skjuta ut massa innehåll utan att sikta för då lär du troligtvis missa ditt mål. Du har troligtvis en produkt eller tjänst som du vill nå ut med och du måste ta tillvara på dina kunskaper om din produkt eller tjänst och sprida den kunderna. Tänk dock på att innehållet ska vara relevant för ditt område och vara värdefullt för kunderna.

Att känna sin målgrupp är guldvärt inom marknadsföring, vad är det som målgruppen egentligen vill ha? Det är något du kan ta reda på genom att ha en aktiv och öppen konversation med din målgrupp i diverse sociala medier. De hjälper dig att förstå vad det är du vill ha och du får bättre kundrelationer på köpet.

Som avslutande ord vill jag återigen påminna om att innehållsmarknadsföring kräver en planering, vad är det för innehåll som ska skapas, när ska ni dela innehållet, vilka plattformar ska det nå ut till och så vidare. Sikta innan du skjuter helt enkelt!

Gillade du inlägget?

   
       

En kommentar “Innehållsmarknadsföring

  1. Bra inlägg. Förutom att känna sin målgrupp tycker jag också ett bra tips är att känna sin sökmotor…. En bra fråga att ställa sig är: Vilka sökbegrepp siktar jag på med sitt innehåll?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *