Krypterat Google stoppar spårning av sökord

Igår meddelade Google attkryperat sökning kommer bli standard för inloggade användare vilket kommer stoppa spårning av sökord i Google Analytics. Med krypterad sökning menas att sökningen sker via säkra SSL-anslutningar, https. Vid en första tanke så är detta givetvis bra då det värnar om integriteten och när sökresultaten blivit mycket mer personaliserade på senare år är det ett naturligt steg.

Krypterad sökning är inget nytt hos Google utan har funnits tillgängligt på encrypted.google.com sedan maj 2010. Både Gmail och Google+ har redan SSL-anslutningar som standard.

Följande skriver Google på sin blogg om nyheten:

As search becomes an increasingly customized experience, we recognize the growing importance of protecting the personalized search results we deliver. As a result, we’re enhancing our default search experience for signed-in users. Over the next few weeks, many of you will find yourselves redirected to https://www.google.com (note the extra “s”) when you’re signed in to your Google Account. This change encrypts your search queries and Google’s results page. This is especially important when you’re using an unsecured Internet connection, such as a WiFi hotspot in an Internet cafe. You can also navigate to https://www.google.com directly if you’re signed out or if you don’t have a Google Account.

Visst kan det låta väldigt vettigt men för mig och många andra som använder Google Analytics dagligen blir det ett bakslag. När inloggade användare söker i Google kommer man i Analytics endast se att besökaren kom från just Google och inte via vilken sökfras besökaren hittade till sajten.

Google Analytics-teamet uppdaterade sin blogg relativt snabbt efter och berättade lite mer om hur det kommer påverka Analytics.

How will this change impact Google Analytics users?
When a signed in user visits your site from an organic Google search, all web analytics services, including Google Analytics, will continue to recognize the visit as Google “organic” search, but will no longer report the query terms that the user searched on to reach your site. Keep in mind that the change will affect only a minority of your traffic. You will continue to see aggregate query data with no change, including visits from users who aren’t signed in and visits from Google “cpc”.

What is Google Analytics doing about it?
We are still measuring all SEO traffic. You will still be able to see your conversion rates, segmentations, and more.

To help you better identify the signed in user organic search visits, we created the token “(not provided)” within Organic Search Traffic Keyword reporting. You will continue to see referrals without any change; only the queries for signed in user visits will be affected. Note that “cpc” paid search data is not affected.

Man kommer alltså fortfarande se datan från användare som inte är inloggade samt från Adwords-trafik.

Samtidigt så sitter jag och funderar på vilken kvalitet datan från det personaliserade sökresultatet har. Det är otroligt många faktorer som spelar in och det blir inte alls lika bra data för sökfraser som för utloggade användare. Google pratar också om att det bara kommer bli runt 5% av trafiken som kommer påverkas men med stora skillnader då det inom vissa branscher lär vara betydligt fler som är inloggade på Google.

Google säger dock att man fortfarande ska få ut datan i Webmaster Tools som dock ger en betydligt sämre rapport då det har en lååång fördröjning, sämre kvalitet och datan är endast tillgänglig en månad tillbaka.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>