Lyckas med viral marknadsföring

Viral marknadsföring (viral marketing) är när något får en stor spridning över flera olika plattformar och att spridningen samtidigt skapar ett värde för varumärket. Att lyckas med viral marknadsföring är en konst och bland alla företag som använder sociala medier för att sprida sina budskap är det bara några enstaka som lyckas med att verkligen få en viral spridning. Det är dock svårt att lyckas men om man gör det kan det få en stor effekt. Det finns många exempel på varumärken som brukar lyckas och ett av de är är Old Spice som med sina filmer fått en väldigt stor viral spridning och för att ta ett mer regionalt exempel så har ICA:s egna tv-serie blivit väldigt populär i Sverige. Ett annat exempel är Volkswagens pianotrappa som har över 18 miljoner visningar på Youtube.

Viral Marknadsföring Old Spice

Varför vill vi människor dela med oss av kampanjer till våra vänner?

För att bena ut varför kampanjer blir virala för man börja med att fundera på varför individer vill dela vidare en kampanj till sina vänner, det är ju trots allt reklam. Först och främst så vill individerna som tar del av kampanjen sprida vidare den till sina vänner för att skapa en gemenskap kring den och det är just gemenskap som är grunden för att det ska spridas vidare. Man vill helt enkelt skratta åt kampanjen, diskutera den eller kanske fascineras av den tillsammans med sina vänner och på så sätt skapar kampanjen en gemenskap. Att individen vill skapa den här gemenskapen med sina vänner handlar om att människor vill känna att det de säger och delar med sig av uppskattas av och väcker känslor hos mottagaren, det är en sorts bekräftelse helt enkelt.

Genom att företaget lyckas väcka ett engagemang hos mottagaren kan man då nå väldigt många människor. Det är dock omöjligt att veta hur många som kan nås, om vi tar ett exempel på hur många man kan nå ut till så tänk att om en person delar kampanjen med sina 250 Facebook-vänner som i sin tur har lika många vänner förstår ni hur snabbt en viral spridning kan ske om det delas vidare i de olika leden. Men samtidigt så kan man inte räkna på det sättet då vi som individer inte sprider något som vi inte anser passa in i vår image. Det måste passa in i vårt personliga varumärke för att vi ska dela vidare det till våra vänner och omgivning. Det är på grund av att vi alla är olika individer i grund och botten och har olika preferenser kring vad vi anser pass in i vår profil och då kan man kan inte räkna med att alla 250 Facebook-vänner anser att kampanjen passar in i deras image och delar vidare den utan det handlar om betydligt mindre siffror än så.

På grund av att våra personliga preferenser är olika så finns det inga garantier att en viral kampanj lyckas och det går inte att räkna ut hur många den kommer nå vilket även är fallet med all reklam men det finns så klart tips att ta hjälp av för att öka möjligheterna för att lyckas med den virala kampanjen.

Hur lyckas man med viral marknadsföring?

Att kampanjerna blir framgångsrika beror på flera olika anledningar men överlag så är de vanligaste kännetecknen bland kampanjer som blir virala att de är välgjorda, de väcker känslor och att de har en unik och överraskande touch. Nedan kommer några tips som kan vara värda att tänka på vid skapandet av en kampanj.

Känslor

De filmer som ofta får en viral spridning väcker känslor hos mottagaren av kampanjen. Det kan vara allt från skratt till gråt och med det sagt så ska man inte vara neutral utan man ska sträva efter att beröra människor på ett känslomässigt plan. Ni vet alla kattfilmer där det visas massa söta katter, inte hade de fått någon spridning om de inte hade väckt några känslor hos mottagaren. Men nu är de ju så söta så det berör mottagaren som vill sprida vidare det så att vännerna också kan få se den exceptionellt söta katten.

Överraskningsmomentet

Människor tar idag del av en fruktansvärd stor del reklam och nätet är överfullt av kampanjfilmer som sprids överallt. För att man ska lyckas göra sig hörd i bruset krävs det att man lyckas överraska mottagaren och väcka en uppmärksamhet vilket skapar engagemang  En neutral video som beskriver en produkt klickas ner och delas inte vidare till någon. Ett exempel på en video som överraskar och väcker engangemang är Volvos ballerina stunt. Gör helt enkelt något oväntat som får mottagaren att öppna ögonen och vilja se klart filmen.

Bygg vidare

Att ha en story är guldvärt, inte minst om man till exempel ser på ICA där man lyckades väcka intresse hos mottagaren med sin tv-serie men skulle man då slutat efter en video så hade inte kampanjen varit var den är idag. Den hade troligtvis glömts bort för längesen och varumärkesbyggandet hade inte gått lika bra som det gjort. Istället för att sluta efter en video så förvaltar man det intresse man fått från mottagaran och bygger vidare på konceptet och utvecklar en relation med mottagaren. Alltså, har du väckt intresse hos mottagaren, bygg vidare på det, skapa en relation mellan mottagaren och ditt varumärke.

Gör kampanjen social och öppen

Om du skapar en kampanj så gör den också social, du behöver alltså göra det enkelt för mottagarna att sprida vidare kampanjen. De ska inte behöver fundera över hur de ska dela vidare det utan det ska vara så enkelt att det inte behövs någon reflektion över hur man gör. Att göra kampanjen social innefattar också att kampanjen ska vara öppen vilket innebär att den inte ska vara inlåst på någon plattform utan att den finns tillgänglig på olika plattformar och att den är öppen för diskussion. Genom en transparens gör du det möjligt för mottagarna att diskutera innehållet och du ska se det som en möjlighet för dig och ditt företag att lyckas lära känna er specifika målgrupp då ni lär er vad de gillar och inte gillar.

Timing

Timing är också något som krävs om man till exempel gör spin-offs på sociala fenomen som har blivit något av ComHem:s signum. Man släppte bland annat en variant av Gagnam Style i veckan och det kom direkt gliringar på Twitter att det var alldeles för sent , tråkigt och liknande kommentarer vilket visar på att ComHem missat timingen med några veckor. Netonnet däremot släppte i dagarna en film där de gör Harlem shake, ett fenomen som är i tiden nu men inom någon vecka kommer det också ha blivit uttjatat. När man gör kampanjer av sociala fenomen så krävs det att man är snabb, om någon vecka så är det gammalt och det har kommit något nytt vilket gör att kampanjen inte får den virala spridningen den hade fått om den hade kommit i rätt tidsperiod.

Slutligen så måste man dock ta något i beaktande, för även om något får en viral spridning så behöver det inte vara viral marknadsföring utan det som sprids måste marknadsföra företaget för att det ska bli tal om viral marknadsföring. Man måste alltså tänka på att det  som man planerar ska bli viralt faktiskt måste tillföra ett värde till företagets verksamhet.

Gillade du inlägget?

   
       

2 kommentarer på “Lyckas med viral marknadsföring

  1. Tror det sista du skriver, om att viral marknadsföring måste tillföra värde till företaget, är viktigt. Viral marknadsföring är ett oerhört kraftfullt verktyg för många företag, och kanske allra mest för de företag vars produkter säljer genom mer känslostyrda köpbeslut. Då kan t.ex. en viral video ge en bra känsla.

    • Hej Michael,

      Tack för kommentaren! Ja, visst kan viral marknadsföring ge en väldigt bra effekt om man väl lyckas men precis som du säger så lämpar sig kanske vissa produkter bättre än andra. Det är ett väldigt intressant ämne faktiskt, finns ju så många olika faktorer som påverkar resultatet och hur pass viralt det blir i slutändan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *