Mobilen blir allt viktigare

Widespace

För ett tag sen publicerade Widespace statistik på människors mobilanvändande som jag fann väldigt intressant då det visar på vilken kraft mobiler verkligen har fått. Statistiken visar att vi tittar på våra mobiltelefoner hela 150 gånger per dag i genomsnitt och man inser att vikten av en anpassad kommunikation för mobilanvändare är stor.

Mobilen har sakta men säkert blivit en av våra huvudenheter och där dator och tv tidigare dominerade så säger Google att 33% hellre är utan sin tv än sin smartphone och vi är uppkopplade mer än någonsin. Utmaningen som många företag står inför handlar helt enkelt om att lära sig kommunicera till mobila konsumenter. Bilder och texter behöver vara korta, tydliga, tilltalande och man har bara någon sekund på sig att förmedla sitt budskap. Problemet med många mobilannonser idag är att de stör användarna då de ofta har dålig copy och inte ger användarna något mervärde. Jag hoppas verkligen att 2014 blir året då annonserna blir betydligt mer kvalitativa och anpassade och Instagram verkar försöka ta stafettpinnen och lugna sina användare med skriva följande om sina annonser:

”Our aim is to make any advertisements you see feel as natural to Instagram as the photos and videos many of you already enjoy from your favorite brands. After all, our team doesn’t just build Instagram, we use it each and every day. We want these ads to be enjoyable and creative in much the same way you see engaging, high-quality ads when you flip through your favorite magazine. ”

Jag tror också att vi under 2014 kommer att få se en utveckling där mobilanpassade kampanjer står i fokus och jag tror att många företag enbart kör mobilbaserade kampanjer. Ett exempel på detta är MrJet körde för någon dag sedan en kampanj där alla användare som hade fler än 10 000 följare på Instagram fick en gratis natt på hotell för att de skulle nå ut med sitt varumärke.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *