När ska man posta på Facebook?

FacebookVisst hade det varit praktiskt om det fanns en viss dag och tidpunkt där det alltid var bäst engagemang för alla sidor. Många undersökningar görs och det skickas ut pressmeddelanden om att vissa dagar och tidpunkter är bättre än andra men enligt mig så stämmer det ofta inte i praktiken. Visst är tidpunkterna ett steg i rätt riktning och det är bättre än att uppdatera Facebook klockan 3 på natten. Många av undersökningar visar på en stor spridning över när inlägg gillas och delas och att slå fast att vissa klockslag är de bästa går inte.

Analysera din målgrupp

Jag brukar istället rekommendera att man funderar över sin målgrupp och när denna kan tänkas vara aktiv. Vissa målgrupper är kanske mest aktiva på lunchen, andra på bussen till skolan medan andra kanske är aktiva mer på kvällen när allt lugnat ner sig.  Det kan kanske vara svårt att lista ut själv men ni kan titta lite på era tidigare inlägg och analysera för att se om ni ser någon tidpunkt där inläggen får bättre respons.

Lär av föregående Facebookinlägg

Genom att ständigt analysera dina tidigare inlägg i Insights och hur de fungerar så kan du snappa upp och bli bättre på att göra framtida inlägg. Det kan vara allt från innehåll till tonalitet, ett tips är att bra och relevanta bilder till ett Facebookinlägg brukar öka engagemanget rejält.

Tidsinställ Facebookinlägg

Du kanske kommer fram till att det är en bra tidpunkt att publicera inlägg på tidpunkter du själv inte är tillgänglig  och då finns det en väldigt användbar funktion som man kan använda sig av, att tidsinställa Facebookinläggen vilket gör att du inte behöver vara vid datorn eller mobilen när du vill publicera inläggen. Nackdelen är väl att du kanske missar lite av interaktionen med dina fans.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *