Öka räckvidden på din Facebooksida

FacebookRäckvidden på Facebook eller Reach om du använder de engelska termerna är omdebatterat nu då den organiska räckvidden helt enkelt gått ner. Den organiska räckvidden handlar helt enkelt om hur många av de som gillar din sida som faktiskt kan ha sett ditt inlägg. Siffrorna går som sagt nedåt och det pratas om räckvidder på allt från 30% ner till 1-2% men siffrorna är omtvistade och varierar stort.  Varför det sker beror på en hel del olika saker, bland annat så förändras Facebooks algoritm, Edgerank, hela tiden vilket gör att filtreringen blir tuffare. Facebook vet självklart att de har blivit ett av de viktigaste marknadsföringsverktygen och vill tjäna pengar på annonser vilket de ökar om den organiska räckvidden sjunker. Vidare har Facebook  de senaste åren växt rejält och det är fler sidor somskriver inlägg och konkurrensen blir helt enkelt tuffare, fler som postar och vi har säkerligen fler vänner vilket gör att konkurrensen är hög i nyhetsflödet.

Hur ökar man räckvidden?

Att öka räckvidden på Facebook går absolut att genomföra men det kräver en del grundarbete och en liten summa pengar om du vill använda dig av annonser som kan vara väldigt effektivt om du riktar in dig rätt.

Varför är du på Facebook?

Många som har en Facebooksida har inte helt klart för sig varför de är på Facebook, det är väldigt viktigt att formulera en strategi och formulera varför människor ska gilla vår sida, vem ska vi försöka nå och varför ska de gilla vår sida? Om man kan svara på de här frågorna så gör det arbetet väldigt mycket enklare då innehållsskapande blir mer relevant och det blir lättare att skapa engagemang vilket ökar den organiska spridningen.

Skapa engagerande innehåll

Innehållet som läggs ut ska engagera dina fans och det hänger delvis ihop med föregående punkt där det handlar om att veta vem man försöker nå. Du ska skapa innehåll som engagerar din målgrupp vilket leder till att de gillar och kommenterar innehållet. Försöka använda bilder och filmer i dina uppdateringar då de ger ett högre engagemang. Om du skapar innehåll som är relevant för målgruppen lär din organiska räckvidd sakta men säkert stiga uppåt i längden.

Annonsera

Enligt Facebook är lösningen att köpa annonser och det är givetvis ett verktyg som kan ge stora framgångar om man hanterar det rätt. Du kan få din fanbase att växa rejält för en mindre summa om du bara riktar annonserna rätt och får fans som faktiskt är relevanta för din Facebooksida.

Boosta inlägg som är populära

Om du märker att ett inlägg får en del likes inom de första timmarna så kan det ge rätt bra konvertering om du boostar inlägget till de som redan gillar din sida och inte försöka nå nya fans då det brukar ge betydligt sämre siffror.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *