Optimera ditt pressmeddelande

Att skriva ett bra pressmeddelande är svårt och det finns mycket som man ska tänka på när det skrivs. I det här inlägget kommer jag ta upp hur man kan optimera sitt pressmeddelande för sökmotorer och sociala medier och ge några generella tips på vad journalister vill ha i ett pressmeddelande.

Optimera pressmeddelanden för sociala medier

Att optimera sitt pressmeddelande för sociala medier är inte så svårt men det finns ett par tips som man bör tänka på när man skriver sitt pressmeddelande.

Twitter är en av de kanaler där pressmeddelanden sprids och enligt en undersökning av PRNewswire och Crowd Factory leder Twitter till fler visningar trots att det sker flest delningar på Facebook. Twitter ger 30 procent fler klick och en av anledningar till att det kan vara på det här viset är att man bara kan skriva 140 tecken på Twitter och det då bara delas en lockande rubrik. På Facebook får man en förhandsgranskning av länken med bild och textutdrag. Undersökningen visar också att pressmeddelanden som har med en bild istället för bara text ökar engagemanget med 14%.

OPTIMERA PRESSMEDDELANDE FÖR TWITTER

  • Retweet-vänlig rubrik
    Pressmeddelandets rubrik ska vara retweet-vänlig vilket innebär att den ska ge utrymme till att användaren som RT:ar ska kunna kommentera länken som delas. Försök hålla din rubrik till max 110-120 tecken så blir det 20-30 tecken över för kommentarer.
  • Lockande rubrik
    Din rubrik ska på ett lockande och informativt sätt berätta vad pressmeddelandet handlar om.
  • Statistik och citat lockar
    Människor älskar statistik och citat och ta gärna fram några uppgifter som ger ditt pressmeddelandet en extra touch. Om du skriver med ett citat eller någon intressant fakta kan en idé vara att göra det möjligt för läsaren att twittra ut det enkelt och snabbt genom en Tweet-knapp.
  • Filmer, ljud och bilder
    Människor gillar filmer, ljud och bilder så försök åtminstone alltid få med en relevant bild för ditt pressmeddelande. En pressmeddelande med bara text leder till mindre engagemang.
  • Använd Hashtag
    Det kan vara en bra idé att använda relevanta hashtags för pressmeddelandet.

SEO för ditt pressmeddelande

Att vi använder Google eller anda söktjänster för att hitta information, nyhetskällor eller för att idéer och uppslag råder det inga tivel om.

Det är just därför som SEO är för ditt pressmeddelande är viktigt för om en journalist söker på ett nyckelord eller fras på Google eller Google news för att hitta något att skriva om så bör ditt pressmeddelande synas högt upp i sökresultat för relevanta nyckelord. Det här gäller oavsett om du använder en tjänst som Mynewsdesk eller om du publicerar pressmeddelandet på din egen hemsida.

nyckeleord

Börja med att identifiera vilka nyckelord och fraser ditt företag vill synas på och vilka av dessa som går att applicera på pressmeddelandet. Det är också viktigt att tänka på vad din målgrupp söker på för att hitta information på Google. Använd verktyg som Google AdWords Keyword Tool och Google Insights for Search för att utvärdera och hitta bra nyckelord att använda. Du kan också titta på vad dina konkurrenter skriver om och hur stor konkurrens det är i sökmotorerna på ämnet.

Optimera innehållet

1. Titel/Rubrik

  • Försök få med det viktigaste ordet i titeln och gärna i början av titeln.
  • Försök ta bort meningslösa ord som inte fyller någon funktion i rubriken.
  • Skriv det viktigaste först

Sammanfattning

Skriv en relevant och informativ sammanfattning som väcker intresse hos läsaren. I tjänster som Mynewsdesk används sammanfattningarna som META-description vilket har en begränsning på 160 tecken. Försök få med nyckelord och viktigt innehåll i sammanfattningen och gärna tidigt i texten.

Länkar

Länka gärna till relevanta sidor på din hemsida i ditt pressmeddelande och försök gärna länka viktiga nyckelord. Men använd bara runt 3-4 länkar per pressmeddelande.

Återpublicering

Pressmeddelanden publiceras ofta på en hel del ställen och använder man en tjänst som Mynewsdesk så kanske man väljer att publicera pressmeddelandet på sin egen sajt också. Om man återpublicerar det kan ge upphov till problem med duplicate content så det gäller att välja vilken källa man vill ha som primär källa och vilken som ska vara sekundär. Mynewsdesk har en väldigt stark domän och är bra optimerat i grunden så pressmeddelanden som publiceras där kommer som standard att ranka bra, antagligen bättre än det du publicerar på din sajt och ofta räknas som orginalkälla av Google. Då lär din sajt bli den som straffas för duplicate content om du återpublicerar hela pressmeddelandet.

Det är alltså rätt klokt att välja Mynewsdesk som primär källa för pressmeddelanden om du använder tjänsten och undvika att återpublicera pressmeddelandet eftersom Mynewsdesk inte låter sina användare sätta noindex på sina pressmeddelande vilket kanske borde vara en idé? Om du väljer att återpublicera hela pressmeddelandet på din sajt ska du se till att länka tillbaka till pressmeddelandet på Mynewsdesk från din hemsida och sätta Noindex på ditt pressmeddelande som du återpublicerar för att undvika duplicate content alternativt ändra pressmeddelandet för varje återpublicering vilket tar väldigt lång tid. Du kan också välja att bara publicera en nyhet på din sajt där du skriver något i stil med, ”Nu har vi publicerat ett pressmeddelande…” och så en länk till pressmeddelandet på Mynewsdesk.

Överdriv inte

Kom ihåg att inte överdriva utan tänk på att du fortfarande skriver för en människa och att det är nyhetsinnehållet som är det viktigaste. Tänk på att besvara frågor som vem, vad, när, hur, var och varför.

Vad vill journalister läsa?

Journalister går igenom en väldigt stor mängd information varje dag och blir överösta av pressmeddelanden. Ditt pressmeddelande ska förenkla för journalisten och ge denna ett bra underlag för sin kommande artikel.

  1. Gör det enkelt för journalisten och hjälp till att utföra deras arbete. Svara på de vanliga frågorna, vem, vad, när, hur, var och varför?
  2. Finns det något nyhetsvärde? Journalister vill ha pressmeddelande som är aktuella, unika och berör.
  3. Ha en intressant och informativ rubrik som lockar journalisten att läsa din text. Lägg mycket tid på att klura ut en bra rubrik.
  4. Tänk på att sammanfatta pressmeddelandet i inledningen så att journalister lätt kan se vad nyheten handlar om.
  5. De gäller att ha det viktigaste först i ditt pressmeddelande och gå in på detaljer längre ner i din text.
  6. Skriv bara en nyhet per pressmeddelande då det annars blir alldeles för spretigt. Sprid ut pressmeddelanden över några dagar om du har många nyheter att sprida ut.
  7. 1 A4 räcker gott och väl för ett bra pressmeddelande och du kan till och med ha mindre än 1 A4. Ingen orkar sitta och läsa ett pressmeddelande som är 5 A4 långt.
  8. Journalister älskar citat så försök få med relevanta citat i ditt pressmeddelande.
  9. Journalister älskar också när det finns högupplösta pressbilder tillgängligt i anslutning till pressmeddelandet.
  10. Se till att ha kontaktuppgifter tillgängligt så att journalister lätt kan nå dig.
  11. Ha med relevanta och korrekta fakta, statistik och rapporter som journalister kan använda i sitt arbete.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *