Optimera för Youtube

Youtube är utan tvekan den största sajten för videodelning men Youtube är också en av de mest besökta sajterna i hela världen. Varje dag läggs det upp hundratusentals filmer och det sker mer än 1 miljard filmvisningar varje dag. Det är ofantligt stora siffror och när man lägger upp en film blir filmen lätt en droppe i havet som ingen märker. Hur gör man då för att lyckas med Youtube?

Man brukar säga att de första 15 sekunderna är den mest kritiska tiden för ett klipp. Man måste fånga tittarens intresse och få personen att vilja se vidare. Det finns en del tips som alltid återkommer och det är bland annat att man ska berätta en historia med sitt klipp, använd humor, spela på känslor och gör filmen interaktiv.

När du väl har din film inspelad och ska lägga upp den gäller det att du tänker på SEO för att underlätta spridningen av din film.

SEO för Youtube

SEO är en viktig del för att lyckas med Youtube. Både för att visas högt i Youtubes sökmotor men också i Googles sökresultat.

Om du söker på Google har du säkert märkt att det nästan alltid dyker upp något videoklipp från Youtube i resultatet. T.ex. på frasen ”obama speech” så ligger ett tal från Obama på första plats.

När videoklipp visas i sökresultat dras vår uppmärksamhet till dessa då dem innehåller både färg, bilder och tar betydligt större utrymme än övriga resultat. Så även om videoklippen ligger lite längre ner på första resultatsidan kan de lika gärna få fler klick än det översta resultatet.

Titel på Youtube-klipp

Om du är bekant med SEO vet du säkert att title-taggen är mycket viktig och detsamma gäller för ditt Youtube-klipp. Det är en av de faktorer som spelar störst roll vid sökningar.

  • Försök få med ditt nyckelord i början av titeln
  • Skapa en unik titel och härma inte någon annan video då din film lär filtreras bort. Var unik!
  • Ha en lockande men ändå beskrivande titel

Beskrivning av Youtube-klipp

I din beskrivning ska du presentera ditt videoklipp och till skillnad från det traditionella META-description kan du här skriva otroligt mycket mer. Ge en introduktion till klippet och få med dina nyckelord i din text.

Kategorier och taggar för Youtube

Välj en relevant kategori för ditt Youtube-klipp och om du vill vara lite smart kan du försöka välja en kategori som har lite lägre konkurrens men som fortfarande är relevant. Musik, Film och Nöje är det hög konkurrens på.

Taggar är viktigt då dessa används av Youtube för att visa relaterade klipp. Tänk därför på att ange relevanta nyckelord som taggar så kommer du få intern länkning på Youtube som leder till fler klick.

Sprid filmen och få reaktioner på Youtube

När du optimerat titel, beskrivning, kategori och taggar så är det dags för det viktigaste. Nämligen arbetet med att sprida din film och få reaktioner på och utanför Youtube.

  • Visningar – Ju fler visningar desto bättre.
  • Gillar/gillar inte – Ju fler som gillar ditt klipp desto bättre.
  • Favoriseringar –  Ju fler som markerar din film som favorit desto bättre.
  • Kommentarer – Ju fler kommentarer filmen får desto bättre.
  • Delning – Genom att din video delas och bäddas in så når den en större publik och får fler visningar.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *