PR och kommunikation, en viktig del av SEO

Det jag tycker är så fascinerande med SEO är att man kan trilla ner för stupet utan någon som helst förvarning och det kan få ofantligt stora konsekvenser för omsättningen. Brittiska Interflora lyckades med det i förra veckan då de verkligen föll till botten av stupet och tog med sig sina placeringar i Google ner. Visst har Interflora ett starkt varumärke vilket gör att en hel del försäljning via nätet ändå lär ske men  att ranka högt på termen flowers och tappa sina positioner helt syns troligtvis i omsättningen.

Anledningen till att man blivit blivit straffad av Google är troligtvis flera faktorer sammanslagna, bland annat har man köpt länkar och det ser också ut att finnas spår av cloaking. Inga smarta drag helt enkelt.

Men det jag ser som det mest fascinerande aspekten av den här historien, MKV:are som man är, handlar om hur människor reagerar på att företaget ber individer att ta bort en länk till företagets sida. Interflora hade tydligen skickat ut gratis blommor till bloggare som i sin tur skrev inlägg där man länkade till Interflora helt enkelt och berättade om att man hade fått blommor. Interflora planerade givetvis att detta skulle ske då det var ett länkbete att skicka ut blommorna men när man sen fastnade med handen i syltburken så drog man ur handen illa kvickt och började skicka ut kravbrev till bloggarna att ta bort länkarna till Interflora i hopp om att reparera skadan.

Nedan följer ett utdrag av reaktioner från bloggare som mottagit dessa kravbrev vilket mottas med en stor skepsis och bloggarna vill inte gå med på det.

Visst är det fascinerande? Man lyckas vända de tidigare nöjda bloggarna emot sig på grund av en simpel länk. Troligtvis för att man inte lyckats förklara varför man ska ta bort länken utan bara skickat ett buffligt kravbrev på att ta bort länkarna. Det är också varför jag tycker SEO är intressant, trots att jag är mer kommunikationsinriktad så lämpar sig denna kombinationen då SEO har en stor del av kommunikation i sig. Att lyckas med länkbeten och den digitala spridning handlar till stor del om en lyckad kommunikation.  Genom att man når en positiv mediebild får man goda omnämnande på omdömessajter och sociala medier vilket i sin tur skapar länkar och så byggs det vidare. När det genomförs research på företag idag sker det via Google och sökresultatet bidrar då till att forma bilden av företaget vilket då kräver en aktiv närvaro.

Ja, ni ser själva, allt hänger ihop och allt formas av en digital närvaro vilket gör att jag tror att vi kommer få se en framtid där de digitala byråerna med kunskap inom både PR, sociala medier, SEO men också traditionellt kommunikationsarbete överlever och lyckas bäst. Vi kommer få se en framtid där företagen anlitar en digital byrå för att sköta allt gällande SEO, PR och allt annat kommunikationsarbete. För alla delar hänger ihop idag, kommunikation präglar våra liv, både på Internet och i det fysiska livet.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *