Hur ska man använda företagsbloggen?

Företagsblogg

När jag berättar för ett företag att det vore en bra idé att börja blogga så möts jag ibland med en stor skepsis och tongångarna brukar vara i stil med, varför ska vi skriva massa personliga saker? Vem vill se vad vi äter till lunch varje dag? Bloggen har helt enkelt missuppfattats av många och att blogga är synonymt för många företagsledare som ett forum för uppdatering av vardagssysslor. Men det är inte alls vad en blogg behöver vara, först och främst så handlar bloggen om att göra företagshemsidan mer personlig. Idag möter man ofta stela företagssidor utan ett enda …

Hur ska man använda företagsbloggen? →

Hur mäter man resultat i sociala medier?

Twitter web analytics

En fråga som ständigt dyker upp är hur man ska mäta resultat sociala medier, vad är det man ska mäta och vad är det som visar att insatsen blev en framgång? Visst är frågorna berättigade och vid en första anblick kan verka svårt att mäta vad till exempel ett Facebook-inlägg genererar till ditt företag men i det här inlägget så ger jag ett par grundläggande råd om hur man mäter resultat i sociala medier. Formulera mål Först och främst får du fundera över dina  egna mål, vad är det egentligen du vill uppnå med den digitala kommunikationen? Det är mycket …

Hur mäter man resultat i sociala medier? →

Strategi för innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring

Att ha en strategi för innehållsmarknadsföring är en  grundstomme för att lyckas skapa innehåll som engagerar dina kunder, i det här inlägget listar jag några grundfrågor som ni kan ställa er inför skapandet av en strategi. Varför innehållsmarknadsföring? Vad är ert mål? Först och främst får ni fråga er själva, varför innehållsmarknadsföring? Vad är det ni vill uppnå? Är det att förändra företagets varumärke, öka trafik till hemsidan, bygga långsiktiga relationer till kunderna, lyfta fram produkter eller kanske är det att skapa buzz inför en kommande produktlansering. Vilken är er målgrupp? Nästa steg är att fråga er vilken din målgrupp …

Strategi för innehållsmarknadsföring →

8 tips som gör dig bättre på Twitter

8 tips på hur du blir bättre på Twitter

Twitter växer så det knakar och allt fler privatpersoner och företag hittar dit. Det kan dock vara lite klurigt att komma igång med en ny kanal och veta vad som fungerar bäst. I det här inlägget tänker jag ge några grundläggande tips på hur du kan förbättra din twittrande och nå ut i bruset. Ha en slagkraftig tweet Om delar en länk så tänk på att försöka att ha en slagkraftig tweet som lockar folk till att klicka sig vidare. Tänk på det som att du skriver en rubrik till ett pressmeddelande eller liknande. Använd relevanta hashtags Hashtags har en …

8 tips som gör dig bättre på Twitter →

Vad kan vi vänta oss av 2014?

2013 är slut och jag har suttit och funderat lite kring hur 2014 kommer bli och vad vi kan vänta oss av det kommande året. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg tror jag att året kommer att kretsa mycket kring mobilanpassningar och content blir allt viktigare. Video 2013 var året då video började sprida sig bland konsumenterna genom Vine och Instagram och under 2014 kommer allt fler företag ta vara på trenden och jag tror att video kommer få ett rejält uppsving under året. Det kommer bli fler satsningar och det kommer dyka upp fler välgjorda klipp i annonseringen. …

Vad kan vi vänta oss av 2014? →

Få högre engagemang på Instagram

Instagram

Instagram blir en allt mer populär kanal för svenskarna och sist jag såg någon statistik för hur många svenskar som var aktiva så handlade det om runt 1,2 miljoner svenskar men det var ett tag sedan så det skulle inte förvåna mig om det närmar sig 2 miljoner snart. Av dessa 1,2 miljoner laddade närmare 700 000 upp foton varje dag vilket är en rätt bra siffra på att användarna är väldigt aktiva i appen. Men hur ska du som företag egentligen nå ut genom bruset och få ett högre engagemang på Instagram? Först och främst så gäller det att …

Få högre engagemang på Instagram →

Mobilen blir allt viktigare

Widespace

För ett tag sen publicerade Widespace statistik på människors mobilanvändande som jag fann väldigt intressant då det visar på vilken kraft mobiler verkligen har fått. Statistiken visar att vi tittar på våra mobiltelefoner hela 150 gånger per dag i genomsnitt och man inser att vikten av en anpassad kommunikation för mobilanvändare är stor. Mobilen har sakta men säkert blivit en av våra huvudenheter och där dator och tv tidigare dominerade så säger Google att 33% hellre är utan sin tv än sin smartphone och vi är uppkopplade mer än någonsin. Utmaningen som många företag står inför handlar helt enkelt om …

Mobilen blir allt viktigare →

Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring handlar om att väcka engagemang hos målgruppen genom att skapa och dela värdefull och relevant innehåll. Det pratas ofta väldigt varmt om innehållsmarknadsföring och visst är det ett bra verktyg att använda men det krävs samtidigt mer än ett bra innehåll för att lyckas bra med det. Det finns många faktorer som spelar in, vad som ska skrivas, vad vill kunderna ha, när det ska spridas och var det ska spridas. Det krävs alltså lite planering över hur man ska hantera innehållet för att innehållsmarknadsföring ska lyckas för det ska ju trots allt vara både marknadsföring och innehåll, inte bara innehåll. …

Innehållsmarknadsföring →