Krishantering i sociala medier

I dagens samhälle sprids nyheter som en löpeld i sociala medier och det tar inte många timmar innan något blir viralt. Visst kan det vara kul när det handlar om videos på till exempel Harlem shakes men det kan lika gärna vara negativa budskap om ditt företag som sprids. Det dyker ständigt upp nya exempel där organisationer eller företag hamnar i en kris då något börjat spridas i sociala medier för att någon timme senare finnas på förstasidan på flera stora nyhetssajter. Spridningen går fort, riktigt fort och det krävs att man är medveten om hur man ska hantera en sådan …

Krishantering i sociala medier →

Skydda ditt varumärke på nätet

Det blir allt vanligare med varumärken som kapas på nätet, ofta i sociala medier men även hemsidor som används för att vilseleda kunder. Bland annat utsattes SAS för en bedragare som utgav sig för att vara  SAS på Instagram där han hade tävlingar om flygbiljetter och liknande. Kunder gick självklart på det här och kontot fick flera tusen följare men till slut fick Instagram upp ögongen och stängde ner det och SAS polisanmälde killen som gjort det. Det som händer med företaget som utsätts för det här att kunder blir arga då det ofta är tävlingar och liknande som utlovas av …

Skydda ditt varumärke på nätet →

Lyckas med viral marknadsföring

Viral Marknadsföring Old Spice

Viral marknadsföring (viral marketing) är när något får en stor spridning över flera olika plattformar och att spridningen samtidigt skapar ett värde för varumärket. Att lyckas med viral marknadsföring är en konst och bland alla företag som använder sociala medier för att sprida sina budskap är det bara några enstaka som lyckas med att verkligen få en viral spridning. Det är dock svårt att lyckas men om man gör det kan det få en stor effekt. Det finns många exempel på varumärken som brukar lyckas och ett av de är är Old Spice som med sina filmer fått en väldigt stor viral …

Lyckas med viral marknadsföring →

PR och kommunikation, en viktig del av SEO

Interflora betalda länkar

Det jag tycker är så fascinerande med SEO är att man kan trilla ner för stupet utan någon som helst förvarning och det kan få ofantligt stora konsekvenser för omsättningen. Brittiska Interflora lyckades med det i förra veckan då de verkligen föll till botten av stupet och tog med sig sina placeringar i Google ner. Visst har Interflora ett starkt varumärke vilket gör att en hel del försäljning via nätet ändå lär ske men  att ranka högt på termen flowers och tappa sina positioner helt syns troligtvis i omsättningen. Anledningen till att man blivit blivit straffad av Google är troligtvis …

PR och kommunikation, en viktig del av SEO →

Utvecklas med mentorskap

Jag har gått och funderat en hel del kring brister i det svenska utbildningssystemet och speciellt när det kommer till utbildningar inom samhällsvetenskap, som t.ex. MKV. Vi som studerar samhällsvetenskap får i snitt 10 timmar i föreläsningar per kurs, det är en tiden vi får med lärare och sen får man studera 30-40 timmar i veckan på egen hand. Det är så det ser ut för studenter inom samhällsvetenskap, få timmar med lärare och massvis med egen tid där man sitter och läser sida efter sida i kurslitteraturen. Personligen så är det här inget system som gör att jag känner …

Utvecklas med mentorskap →

History of Sweden – Sveriges historia på Facebook

Min historienörd till flickvän uppmärksammade mig på en Facebook-sida, kallad History of Sweden där man publicerat Sveriges historia i kronologisk ordning med hjälp av Timeline. Kul, modernt och innovativt sätt att presentera ett lands historia på och tummen upp för att det är Sverige som gör det! Bakom projektet står Svenska institutet och VisitSweden.

Vanliga ord i pressmeddelanden

Det produceras ofantligt många pressmeddelanden varje dag och väldigt många av dessa distrubureras via Mynewsdesk. De flesta pressmeddelandena som skrivs handlar om något nytt och positivt som företaget vill berätta om men vilka ord använder man egentligen mest? För att få en bild av detta testade jag att söka i Google genom att använda site:www.mynewsdesk.com följt av ordet jag ville få resultat för. Självklart har jag inte fått med alla ord utan jag har gjort ett urval, vissa ord kanske inte borde vara med, andra fattas men ni får gärna komma med input på det. Vilka ord används ofta i pressmeddelanden? …

Vanliga ord i pressmeddelanden →

How to make your press release Twitter friendly

Why should you make your press release Twitter friendly? A couple of weeks ago PR Newswire and Crowd Factory analyzed press releases and the activity around them. According to their research, 48 percent of press release activity happens on Facebook and 37 percent on Twitter but the sharing on Twitter results in 30 percent more views. The research also found that videos and photos drive more traffic to a press release than plain text. If you add a photo to your press release the engagement increased  by 14 percent. Take a look at the numbers in the infographic below! How do you make …

How to make your press release Twitter friendly →