How to make your press release SEO friendly

With SEO your press release will get increased visibility and more views. It is an easy way to get more traffic but before you start optimizing your press release I want to point two things out, You need a good story to get visitors to read and never forget that you are writing for humans, don’t overdo your optimization. How can you make your press release more SEO friendly? Release length – The optimal length for a press release is generally 400-600 word. This length is easy for readers to digest and comprehend. Headline – You need a catchy headline and try to …

How to make your press release SEO friendly →

Optimera ditt pressmeddelande

Att skriva ett bra pressmeddelande är svårt och det finns mycket som man ska tänka på när det skrivs. I det här inlägget kommer jag ta upp hur man kan optimera sitt pressmeddelande för sökmotorer och sociala medier och ge några generella tips på vad journalister vill ha i ett pressmeddelande. Optimera pressmeddelanden för sociala medier Att optimera sitt pressmeddelande för sociala medier är inte så svårt men det finns ett par tips som man bör tänka på när man skriver sitt pressmeddelande. Twitter är en av de kanaler där pressmeddelanden sprids och enligt en undersökning av PRNewswire och Crowd …

Optimera ditt pressmeddelande →

Tankar kring QR-koder

QR-koder har funnits med i många år nu men i Sverige är användningen inte särskilt utbredd. En QR-kod är en ofta svarvit ruta ett specifikt mönster som du skannar med hjälp av din smartphone. För iPhone och Android krävs det att du laddar ner en app men med Windows Phone 7 har Microsoft förstått att QR-skanning ska vara inbyggt i operativsystemet.   QR är egentligen en förkortning som står för Quick Response och man kan jämföra det med en vanlig streckkod med skillnaden är att en QR-kod kan innehålla avsevärt mycket mer information.  QR-koder kom till år 1994 av ett …

Tankar kring QR-koder →

Svenskarna och Internet 2011

Stiftelsen för Internetinfrastruktur släppte för cirka två veckor sedan sin årliga rapport Svenskarna och Internet där man undersöker och analyserar Sveriges användning av Internet. Jag älskar sådana här rapporter och det är lite som julafton när den kommer. Dock har jag nyss flyttat och har fortfarande inte fått någon fungerande internetanslutning till lägenheten så det har varit lite problematiskt att läsa den. Det mest fascinerande med rapporten är att mobilt internet har fått sitt riktiga genomslag med en fördubbling av användandet sen förra året. Nu surfar hela 36 procent av den svenska befolkningen över 12 år mobilt och gör det i …

Svenskarna och Internet 2011 →

Tips för att lyckas med nyhetsbrev

Att lyckas med nyhetsbrev kan vara svårt då det finns väldigt många misstag att göra. Det är väldigt enkelt att skicka nyhetsbrev med det är mycket svårare att få någon att läsa det. I det här inlägget kommer jag ge dig några tips på hur du kan öka dina chanser att lyckas med nyhetsbrev. Skriv kort och relevant – Det är väldigt lätt att tappa en läsare och det krävs att man håller läsaren intresserad. Rubriker ska vara tydliga och innehållet ska vara intressant. Det viktigaste först! Anpassa budskapet till din målgrupp – Tänk på att anpassa budskapet efter din målgrupp. Vad vill …

Tips för att lyckas med nyhetsbrev →

Skriv ett bra pressmeddelande

Att skriva ett bra pressmeddelande kan vara väldigt svårt för en nybörjare och det kräver en hel del träning innan det sitter. Pressmeddelande handlar om att informera journalister och att få dem att skriva om just din nyhet. Det första du ska sätta sig och fundera på innan du börjar skriva ett pressmeddelande är nyhetsvärdering. Finns det ett intresse för din nyhet? Kan du öka intresset genom att vinkla nyheten? Här kommer mina tips på hur du skriver ett bra pressmeddelande: Endast en nyhet – Ha bara en nyhet i ditt pressmeddelande. Har du många nyheter i ett och samma …

Skriv ett bra pressmeddelande →

Nyhetsbrev och bilder

En sak som jag märkt är att många företag väljer att skicka nyhetsbrev som bara består av en massa bilder utan någon som helst text. Det blir ju säkerligen snyggt men om jag öppnar ett sånt här nyhetsbrev i Gmail så är alla bilder blockerade av säkerhetskäl. Jag tog första nyhetsbrevet som byggde på bilder i min inkorg och när jag klickar mig in på det möts jag av bilden här nedan. Det är Bodystores nyhetsbrev och det är inte direkt någon attraktiv syn som lockar till köp. Man får inte någon information om vad nyhetsbrevets innehåll när man skummar …

Nyhetsbrev och bilder →

Hur hanterar man kritik i sociala medier?

Den svåraste utmaning man står inför där det gäller hantering av sociala medier är hur man hanterar kritik. Missnöjda kunder hörs och syns men att tysta ner dem är det största misstag ett företag kan göra. Just kritik är en av anledningarna till att många företag gömmer sig och undviker sociala medier eftersom man är rädd för att kritiken ska skada företaget. Man är rädd för att potentiella kunder skräms iväg och de negativa effekterna sprids. Kritik är svårt men man måste se det som en möjlighet, en möjlighet att bygga en god relation till sin kund. Största skillnaden mot …

Hur hanterar man kritik i sociala medier? →