Hur kan man använda SWOT i sociala medier?

Första gången jag kom i kontakt med SWOT var på gymnasiet och sedan dess har det följt med i min verktygslåda. SWOT som är en förkortning för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats är alldeles perfekt för att analysera sin strategi eller kampanj i sociala medier. Man  använder SWOT för att visa vilka styrkor, svagheter, hot och möjligheter som kan spela in för företagets verksamhet. En SWOT-analys blir också ett utmärkt informations- och diskussionsunderlag som kan delas ut till medarbetare, chefer och så vidare. För att komma igång med SWOT krävs inte så mycket. Man kan göra det betydligt mer avancerat …

Hur kan man använda SWOT i sociala medier? →

Väck din Facebook-sida till liv

Ett av de största problemen för företag på Facebook är att få fansen att engagera sig på sin Facebook-sida. Många Facebook-sidor faller i dvala och bara finns där men en hel del fans men sen händer det inget mer. Som företagare vill man ha engagerade fans och med engagerade fans menas personer som ger återkoppling till uppdateringar genom gillningar, delningar och kommentarer. Det finns en del tips som man kan använda sig av för att öka engaemanget på sin Facebook-sida och på så sätt väcka den till liv. Det vi också är ute efter är en högre Edgerank som jag …

Väck din Facebook-sida till liv →

Hur sprids handlingar?

Vid barslagsmål, upplopp och liknande händelser kan man se hur fler och fler ansluter sig till handlingen. Varje individ har en gräns innan denne själv ansluter sig till handlingen som utförs. En gammal filmsnutt på detta är killen som helt plötsligt börjar dansa för sig själv på Sasquatch Music Festival 2009. Till en början får han lite konstiga blickar och folk skrattar men han dansar på och lever livet. Efter en stund kommer två killar fram till honom och ansluter sig till dansandet. Efter ett tag (1.10 – 1.15) så ansluter sig fler och fler och till slut vill alla vara …

Hur sprids handlingar? →