Så fungerar Sökordsplaneraren

Jag har fått en del frågor efter att Googles gamla verktyg Keyword tool försvann då många blev rätt arga vilket nog i botten grundade sig i en liten förvirring. Förändringar tas inte ofta emot positivt men Google kör sitt eget race och när man väl kommit igång med det nya verktyget, Sökordsplaneraren så är det faktiskt minst lika bra även om det har sina nackdelar.

Först och främst så måste du skaffa dig ett konto på Google Adwords, om du nu inte redan har ett, för då kan du skippa det här steget. För att skapa ett konto går du till https://adwords.google.com och registrerar dig gratis.

När du kommit igång med ditt konto så loggar du in på Google Adwords och orienterar dig till Verktyg och analys som finns i menyn. Väl där väljer du vårt verktyg, Sökordsplaneraren.

Här kan du sedan välja vilken funktion du vill använda, jag väljer att använda  ”Få sökvolym för en lista med sökord eller gruppera de i annonsgrupper” då jag är mest intresserad av sökvolymen.

adwords

Mångt och mycket är sig likt i Keyword Tool, du skriver helt enkelt in de sökord eller fraserna som du vill använda och se sökvolym på.  Som exempel kan vi skriva in ”digital kommunikation” som är en frasmatchning, eller kanske  kommunikation som är en bred matchning eller [sociala medier] som är en exakt matchning. Sen väljer vi inriktning och väljer där t.ex. Sverige eller om du vill vara ännu mer lokal så specificerar du det där. Sen klickar du på  Hämta sökvolym. Klicka sedan på Sökordsförslag för att få fram listan.

Sökordsplaneraren

I listan så ser vi nu resultatet för ”digital kommunikation” där du kan se, antalet sökningar per månad och konkurrensen och föreslaget bud. Sökvolymen var det vi var ute efter och den beräknas nu på antalet sökningar som skett under 12 månader i den inriktningen som du valt och det är det genomsnittliga antalet sökningar på både stationära, bärbara datorer men även mobiler och plattor. Innan visade man vara för datorer vilket gör att det blir enheter som räknas in nu.

sökordsplaneraren

Något att notera  är också att all sökvolymdata som man nu får ut i det nya verktyget är baserad på exakt matchning som tidigare var bred matchning. Google tycker att bred- och frasmatchning inte ger tillräckligt pålitlig data.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *