SEO Ordlista

Har du det svårt att hänga med när folk pratar om termer som htaccess, seo, robot.txt och sitemap? Då kan min SEO-ordlista hjälpa dig på vägen. Jag går kortfattat igenom de olika begreppen och förklarar vad man menar.

.htaccess

En konfigureringsfil som inom sökmotorotpimering används för göra omskrivningar av adresser samt ompekningar.

301 redirect

301 redirect är en ompekning som är permanent. Byter du adress till din hemsida använder du 301 redirect för att vidarebefordra dina besökare men även för att underrätta sökmotorerna om flytten.

302 redirect

Till skillnad från 301 är 302 tillfällig ompekning. Ska du bara flytta din sida tillfälligt kan du använda 302 redirect. Använd 301 om det är en permanent flytt.

Alt text

Alt är ett attribut som beskriver för sökmotorerna vad en bild visar. Viktigt för att ranka högt på bilder!

Ankartext

Ankartext är den text som står som länk. Viktig ur SEO-synpunkt men svår att påverka då det är den som länkar som bestämmer ankartext.

Adsense

Adsense är Googles annonser som man kan ha i sin blogg/hemsida för att tjäna ihop en slant. Man tjänar pengar per klick som görs.

Adwords

Adwords är Googles annonssystem och som används om man vill synas på annonser i sökresultaten. Kostnad beror på konkurrens.

Duplicate content

Duplicate content är när innehåll kopieras eller är snarlikt en annan sidas innehåll. Kopian straffas av sökmotorerna.

H1-H6

H-taggarna är viktiga inom SEO då dessa är attribut som visar för sökmotorerna vad som är rubriker och vad som är vanlig text. H1 väger tyngst.

Inlänkar

Inlänkar är länkar från sidor utanför din egna hemsida som länkar till din sida. Det finns ett antal verktyg för att mäta antal inlänkar, läs mer om SEO-verktyg.

Länkbete

Länkbete är ett uttryck för innehåll som gör att andra vill länka till det. Bloggknapp är bland annat ett länkbete men det kan även handla om att väcka debatt, göra en bra video, lärorika artiklar m.m.

Länkkataloger

Länkkataloger är som en telefonkatalog fast för länkar. Katalogen sorteras enligt kategorier och länkarna granskas innan de publiceras. Den mest kända länkkatalogen heter Dmoz.

Nofollow

Nofollow är ett attribut som talar om för sökmotorerna att en länk inte ska användas. Används ofta för att inte låta spammare få ta del av länkkraften.

Off-page optimering

Off-page optimering är den optimering som sker utanför din egna sajt. Att bygga länkar är en del av off-page optimeringen.

On-page optimering

On-page optimering är den optimering som sker på din sajt. Innefattar allt från intern länkning till URL-struktur.

PageRank

PageRank är ett mått som Google använde mer förr men som fortfarande hänger kvar. Brukar förkortas PR och går mellan 0-9. Ju högre desto bättre.

PPC

Pay Per Click. Betalningsmetod där du får betalt för antal klick som görs på en specifik annons.

Robot.txt

Robot.txt är en fil som talar om för sökmotorerna vad som ska sökas igenom och vad som inte får sökas igenom.

SEO

Search Engine Optimization. Engelskt ord för sökmotoroptimering men används ofta inom svenskan som förkortning.

SERP

Search Engine Result Page. Alltså sidorna som sökmotorerna visar som resultat efter en sökning.

Sitemap

Engelskt ord för webbplatskarta. Brukar syfta på Sitemap.xml som är en webbplatskarta som är till för sökmotorerna. Finns även webbplatskartor i HTML som är till för besökaren.

Sociala medier

Sociala medier är tjänster som Facebook, Twitter och liknande där människor kommunicerar med varandra. Har utvecklats till att bli en viktig marknadsföringskanal för företag.

Sökoptimering

Ett ord för SEO.

Sökmotoroptimering

Ett vanligt förekommande ord för SEO.

Sökvolym

Antalet sökningar som görs på ett visst ord eller fras.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *