Skriv ett bra pressmeddelande

Att skriva ett bra pressmeddelande kan vara väldigt svårt för en nybörjare och det kräver en hel del träning innan det sitter. Pressmeddelande handlar om att informera journalister och att få dem att skriva om just din nyhet. Det första du ska sätta sig och fundera på innan du börjar skriva ett pressmeddelande är nyhetsvärdering. Finns det ett intresse för din nyhet? Kan du öka intresset genom att vinkla nyheten?

Här kommer mina tips på hur du skriver ett bra pressmeddelande:

  1. Endast en nyhet – Ha bara en nyhet i ditt pressmeddelande. Har du många nyheter i ett och samma pressmeddelande tappar det fokus och intresset minskar.
  2. Inled med det viktigaste – Desto längre ner det viktiga kommer ju större sannolikhet att journalisten tröttnar och missar det viktiga. Detaljer långt ner och det viktigaste högst upp.
  3. Skriv en tydlig rubrik – Rubriken är det första man ser och den ska väcka intresse och locka läsaren att öppna pressmeddelandet. En dålig rubrik gör att ditt pressmeddelande sannolikt slängs bort.
  4. Locka i ingressen – Ingressen är väldigt viktig och där ska du sammanfatta nyhetens mest intressanta delar och locka till fortsatt läsning. Ingressen ska berätta vad nyheten handlar om.
  5. Datum måste finnas med – Om du inte har datum är det svårt att avgöra aktualiteten på pressmeddelande och alla vill ha fräscha nyheter!
  6. Kontaktuppgifter  Dina kontakt uppgifter ska stå tydligt längst ner på pressmeddelandet och det ska vara till en kontaktperson som kan hantera frågor från journalister. Om en journalist ringer och ställer frågor måste det finnas svar på dessa.
  7. Skriv inte för långt Många tror att pressmeddelanden måste vara jättelånga men det är absolut inte sant. Ingen journalist läser pressmeddelanden som är flera A4-sidor långa. Du ska ha max en A4-sida!
  8. Citera mera Citat är viktiga och att ta ett citat från någon chef eller annan viktig person i ditt företag är väldigt bra. Det ska dock vara ett relevant citat.
  9. Presentera företaget – Att skriva en kort presentation om företaget är bra då journalisten som läser pressmeddelande kanske inte vet något om företaget.
  10. Använd din logga – Klistra in din logga i pressmeddelandet då det skapar uppmärksamhet. Färg väger tyngre än svart-vitt.
  11. Vårda ditt språk Det är viktigt att använda ett korrekt språk. Du ska inte stava fel och särskrivningar, förkortningar och fackspråk är förbjudna. Alla ska kunna förstå ditt pressmeddelande utan att behöva använda en ordbok.
  12. Bifoga bilder – Bifoga högupplösta bilder eller hänvisa till ett ställe där journalisten lätt kan få tag på dina bilder. Journalisten ska inte behöva jaga efter bilderna.
  13. Undvik PDF – PDF är inte bra att använda då det lätt kan hamna i skräpposten
  14. Gör det lätt för journalisten– Journalisten ska inte behöva jaga efter information utan det ska vara enkelt och om du lyckas få med allt en journalist vill ha så är det mycket bra. Tänk i frågorna, vem, vad, när, hur, var och varför när du skriver ditt pressmeddelande. Besvarar ditt pressmeddelande dessa frågor har du gjort ett mycket bra jobb!
  15. Undvik reklam – Det är ingen god idé att försöka sälja din produkt med klassiska säljfraser i pressmeddelandet då tidningarna inte är ute efter reklam.
  16. Välj rätt tidpunkt – Tidpunkten som du skickar ditt pressmeddelande spelar stor roll. Ju tidigare på morgon desto bättre!
  17. Försök hitta journalister – Genom att hitta direkta adresser till journalisterna kan man nå ett bättre resultat än om du skickar till en kundtjänst. Kundtjänsten slänger troligtvis bara ditt pressmeddelande. Mynewsdesk fungerar bra då man kan välja kategorier att skicka sitt pressmeddelande i.
  18. Undersökningar väger tungt – Undersökningar är alltid intressanta och om du lyckas göra en bra undersökning så använd den i ditt pressmeddelande.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *