Skydda ditt varumärke på nätet

Det blir allt vanligare med varumärken som kapas på nätet, ofta i sociala medier men även hemsidor som används för att vilseleda kunder. Bland annat utsattes SAS för en bedragare som utgav sig för att vara  SAS på Instagram där han hade tävlingar om flygbiljetter och liknande. Kunder gick självklart på det här och kontot fick flera tusen följare men till slut fick Instagram upp ögongen och stängde ner det och SAS polisanmälde killen som gjort det. Det som händer med företaget som utsätts för det här att kunder blir arga då det ofta är tävlingar och liknande som utlovas av bedragarna i hopp om att locka till sig följare. Kunderna blir irriterade och en misstro för varumärket byggs upp då bedragarnas tävlingar inte fullföljs som utlovat.

Skydda ditt varumärke

Men hur gör man då för att skydda sitt varumärke på nätet?

Det är svårt att skydda sitt varumärke på nätet, utan tvekan, det kommer hela tiden nya fejkkonton som utger sig för att vara företag och det är ett problem alla sociala medier har. Det går väldigt enkelt att skapa ett konto i någon annans namn och Facebook, Twitter etc. tar ofta god tid på sig innan man agerar och tar bort ett fejkkonto vilket gör att det hinner gå rätt lång tid innan det försvinner. Det är säkerligen många ungdomar som inte riktigt förstår vilken negativ effekt det får för det utsatta företaget utan man ser det som ett roligt busstreck och för att få fler följare.

Bevaka dina kanaler

Precis som jag skrev i inlägget om Krishantering i sociala medier så handlar mycket om att vara uppmärksam på vad som händer runt sitt varumärke. Man måste bevaka sina kanaler och vara beredd på att agera om något dyker upp. Använd olika bevakningsverktyg för sociala medier, Google alerts är mycket användbart också för att hålla koll på relevanta termer kring ditt företag.

Ha en aktiv närvaro

Om du har en aktiv närvaro i de sociala medierna så gör det jobbet svårare för bedragarna då kunderna troligtvis hittar till din kanal istället för bedragarnas. Ditt konto blir också en kommunikationskanal mot dina kunder om något skulle hända.  Om du blir kapad i Instagram kan det vara jobbigt att bara kunna varna dina kunder på Facebook och Twitter till exempel.

Agera snabbt

Desto snabbare du upptäcker det misstänkta kontot desto snabbare lär det försvinna. Om det tar flera veckor eller flera månader till och med hinner bedragarna bygga upp en stor användarkrets kring det fejkade kontot vilket ökar de negativa konsekvenserna för ditt varumärke. När du upptäcker det så ska du också varna dina kunder så att de blir medvetna om att det inte är ert konto.

Kommunicera med kunden

Om det är en missnöjd kund som blivit arg och skapat en sajt, forumtråd, blogginlägg där den skriver negativa saker så kontakta kunden och fråga kunden om du kan göra något för att lösa problemet. En sån här situation uppstår ofta då kunder inte blir hörda när de uttrycker sitt missnöje till kundtjänsten och de tar då istället till andra metoder för att få ut sin frustration över företaget. Genom att vårda dina kunder, även om de klagar så förebygger man att problem ska uppstå.

Registrera liknande konton och domäner

Försök komma på de vanligaste varianterna som man kan använda ditt varumärke på och säkra upp det i de olika sociala medierna och detsamma gäller domännamn. Om du lyckas registrera de vanligaste varianterna så minskar det risken en del då det blir svårare för bedragarna att efterlikna ditt varumärke. Ett exempel på det här är återigen SAS, där bedragarna registrerade scandinavianairlines vilket SAS nog borde ha tänkt på och registrerat.

Stärk din position i sökresultaten

Om någon försöker skapa en liknande sajt som företagets och försöker sno kunder genom trafik från sökmotorer så är det bra om du redan har en stark plats i sökmotorerna då det gör det svårare för de att slå ut dig från sökresultatet. Ju högre position du har desto fler kunder går till dig och inte till den som vill sno kunderna. Dominera ditt sökresultat!

Om ditt varumärke blir kapat så rekommenderar jag mitt inlägg om hur du hanterar kriser i sociala medier som hjälpmedel!

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *