När ska man posta på Facebook?

Facebook

Visst hade det varit praktiskt om det fanns en viss dag och tidpunkt där det alltid var bäst engagemang för alla sidor. Många undersökningar görs och det skickas ut pressmeddelanden om att vissa dagar och tidpunkter är bättre än andra men enligt mig så stämmer det ofta inte i praktiken. Visst är tidpunkterna ett steg i rätt riktning och det är bättre än att uppdatera Facebook klockan 3 på natten. Många av undersökningar visar på en stor spridning över när inlägg gillas och delas och att slå fast att vissa klockslag är de bästa går inte. Analysera din målgrupp Jag …

När ska man posta på Facebook? →

Öka räckvidden på din Facebooksida

Facebook

Räckvidden på Facebook eller Reach om du använder de engelska termerna är omdebatterat nu då den organiska räckvidden helt enkelt gått ner. Den organiska räckvidden handlar helt enkelt om hur många av de som gillar din sida som faktiskt kan ha sett ditt inlägg. Siffrorna går som sagt nedåt och det pratas om räckvidder på allt från 30% ner till 1-2% men siffrorna är omtvistade och varierar stort.  Varför det sker beror på en hel del olika saker, bland annat så förändras Facebooks algoritm, Edgerank, hela tiden vilket gör att filtreringen blir tuffare. Facebook vet självklart att de har blivit …

Öka räckvidden på din Facebooksida →

Vanliga misstag inom sociala medier

Sociala medier strategi

När jag hjälper företag att strukturera upp sin strategi för sociala medier så brukar det finns en del gemensamma misstag som de alla gjort när de kommunicerat via sociala medier. Samtidigt som det är rätt enkla misstag så förstår man att de görs när det är så pass enkelt att komma igång med sociala medier och många har hört att man kan öka sin försäljning och slänger snabbt upp ett konto och kör igång direkt. Bättre än inget men vill man få ut den fulla potentialen så finns det en del fallgropar man ska försöka undvika. Att inte hitta sin …

Vanliga misstag inom sociala medier →

Hur mäter man resultat i sociala medier?

Twitter web analytics

En fråga som ständigt dyker upp är hur man ska mäta resultat sociala medier, vad är det man ska mäta och vad är det som visar att insatsen blev en framgång? Visst är frågorna berättigade och vid en första anblick kan verka svårt att mäta vad till exempel ett Facebook-inlägg genererar till ditt företag men i det här inlägget så ger jag ett par grundläggande råd om hur man mäter resultat i sociala medier. Formulera mål Först och främst får du fundera över dina  egna mål, vad är det egentligen du vill uppnå med den digitala kommunikationen? Det är mycket …

Hur mäter man resultat i sociala medier? →

8 tips som gör dig bättre på Twitter

8 tips på hur du blir bättre på Twitter

Twitter växer så det knakar och allt fler privatpersoner och företag hittar dit. Det kan dock vara lite klurigt att komma igång med en ny kanal och veta vad som fungerar bäst. I det här inlägget tänker jag ge några grundläggande tips på hur du kan förbättra din twittrande och nå ut i bruset. Ha en slagkraftig tweet Om delar en länk så tänk på att försöka att ha en slagkraftig tweet som lockar folk till att klicka sig vidare. Tänk på det som att du skriver en rubrik till ett pressmeddelande eller liknande. Använd relevanta hashtags Hashtags har en …

8 tips som gör dig bättre på Twitter →

Få högre engagemang på Instagram

Instagram

Instagram blir en allt mer populär kanal för svenskarna och sist jag såg någon statistik för hur många svenskar som var aktiva så handlade det om runt 1,2 miljoner svenskar men det var ett tag sedan så det skulle inte förvåna mig om det närmar sig 2 miljoner snart. Av dessa 1,2 miljoner laddade närmare 700 000 upp foton varje dag vilket är en rätt bra siffra på att användarna är väldigt aktiva i appen. Men hur ska du som företag egentligen nå ut genom bruset och få ett högre engagemang på Instagram? Först och främst så gäller det att …

Få högre engagemang på Instagram →

Mobilen blir allt viktigare

Widespace

För ett tag sen publicerade Widespace statistik på människors mobilanvändande som jag fann väldigt intressant då det visar på vilken kraft mobiler verkligen har fått. Statistiken visar att vi tittar på våra mobiltelefoner hela 150 gånger per dag i genomsnitt och man inser att vikten av en anpassad kommunikation för mobilanvändare är stor. Mobilen har sakta men säkert blivit en av våra huvudenheter och där dator och tv tidigare dominerade så säger Google att 33% hellre är utan sin tv än sin smartphone och vi är uppkopplade mer än någonsin. Utmaningen som många företag står inför handlar helt enkelt om …

Mobilen blir allt viktigare →

Krishantering i sociala medier

I dagens samhälle sprids nyheter som en löpeld i sociala medier och det tar inte många timmar innan något blir viralt. Visst kan det vara kul när det handlar om videos på till exempel Harlem shakes men det kan lika gärna vara negativa budskap om ditt företag som sprids. Det dyker ständigt upp nya exempel där organisationer eller företag hamnar i en kris då något börjat spridas i sociala medier för att någon timme senare finnas på förstasidan på flera stora nyhetssajter. Spridningen går fort, riktigt fort och det krävs att man är medveten om hur man ska hantera en sådan …

Krishantering i sociala medier →