Skydda ditt varumärke på nätet

Det blir allt vanligare med varumärken som kapas på nätet, ofta i sociala medier men även hemsidor som används för att vilseleda kunder. Bland annat utsattes SAS för en bedragare som utgav sig för att vara  SAS på Instagram där han hade tävlingar om flygbiljetter och liknande. Kunder gick självklart på det här och kontot fick flera tusen följare men till slut fick Instagram upp ögongen och stängde ner det och SAS polisanmälde killen som gjort det. Det som händer med företaget som utsätts för det här att kunder blir arga då det ofta är tävlingar och liknande som utlovas av …

Skydda ditt varumärke på nätet →

Lyckas med viral marknadsföring

Viral Marknadsföring Old Spice

Viral marknadsföring (viral marketing) är när något får en stor spridning över flera olika plattformar och att spridningen samtidigt skapar ett värde för varumärket. Att lyckas med viral marknadsföring är en konst och bland alla företag som använder sociala medier för att sprida sina budskap är det bara några enstaka som lyckas med att verkligen få en viral spridning. Det är dock svårt att lyckas men om man gör det kan det få en stor effekt. Det finns många exempel på varumärken som brukar lyckas och ett av de är är Old Spice som med sina filmer fått en väldigt stor viral …

Lyckas med viral marknadsföring →

History of Sweden – Sveriges historia på Facebook

Min historienörd till flickvän uppmärksammade mig på en Facebook-sida, kallad History of Sweden där man publicerat Sveriges historia i kronologisk ordning med hjälp av Timeline. Kul, modernt och innovativt sätt att presentera ett lands historia på och tummen upp för att det är Sverige som gör det! Bakom projektet står Svenska institutet och VisitSweden.

The New York Times Timeline

Som ni säkert vet så blev det möjligt för företagssidor att aktivera Timeline nyligen. New York Times var inte sena med att börja fylla på sin tidslinje och redan nu så är tidslinjen fylld med tidningens historia så långt bak i tiden som till 1850-talet. I tidslinjen bjuder man sina Facebook-fans på små anekdoter och historiska bilder där man kan följa tidningens utveckling, både hur tekniken förändras men också om hur företaget växer och förändras  vilket är både kul och intressant att läsa om. Jag hoppas verkligen att svenska företag förstår hur det nya formatet kan användas och gör liknande …

The New York Times Timeline →

Pinterests Pin it-knapp för WordPress

Pinterest blomstrar och allt fler användare strömmar till och det finns en hel del trafik att hämta därifrån. Tänkte göra en snabb och enkel guide till hur man lägger till en Pin it-knapp i WordPress utan att använda ett tillägg. Det är två små kodsnuttar vi ska använda oss av, en ska in i functions.php och den andra ska in i single.php, där du vill att knappen ska synas. Funktionen som ska läggas till i functions.php är till för att hämta den första bilden i inlägget och är inspirerad av WPrecipes.com. Klistra alltså in följande kod i functions.php: Som du …

Pinterests Pin it-knapp för WordPress →

Add Pinterest’s ”Pin It” button to WordPress

This tutorial will show you how to add Pinterest’s Pin-It button to WordPress witout installing a plugin. With this code you will be able to add the Pin It button to your posts. It will pull the first image from your post to be pinned and link to the post’s URL. The description will be the title of the post. We have to add two snippets, one function to functions.php and one code in single.php to show the button. Add the following code in your functions.php: The function is inspired by WPrecipes.com. If there is no image in your post …

Add Pinterest’s ”Pin It” button to WordPress →

20 svenska nyhetssajter på Facebook

Nästan alla nyhetssajter har en egen Facebook-sida där man kommunicerar med sina läsare. Man skickar ut nyheter och länkar till sin sajt där facebook-användaren kan läsa mer. Men hur ser användandet ut egentligen? Diskuteras det i kommentarsfälten på Facebook, vilken Facebook-sida får mest engagemang och vem får flest likes? De två sajterna som inte har någon aktiv närvaro på Facebook är TV4:s Nyheterna.se och SVT:s Nyheter. SvD.se har en närvaro på Facebook men har delat upp sin aktivitet på olika sidor, Quiz, Opinion, Restips vilket gör det svårt att få någon överblick. Aftonbladet är giganten med över 32 000 likes …

20 svenska nyhetssajter på Facebook →

20 svenska nyhetssajter på Twitter

De flesta nyhetssajter har en kanal på Twitter där de skickar ut sina nyheter men det är inte mycket mer än så. Man kopplar ett nyhetsfeed och skickar ut det senaste till sina followers och sen får flödet sköta sig själv. Det finns dock en del undantag där redaktionerna faktiskt kommunicerar med andra användare. Hur ser de svenska nyhetssajternas närvaro på Twitter ut? För att mäta deras närvaro på Twitter använde jag Twitalyzer och Impact score som bygger på följande data: The number of followers a user has The number of unique references and citations of the user in Twitter The frequency at which …

20 svenska nyhetssajter på Twitter →