Bädda in tweets

När Twitter i förra veckan släppte sin nya design så kom det också en väldigt användbar funktion som jag gillar, nämligen att bädda in tweets. Istället för att behöva ta printscreens eller använda någon tredjepartstjänst kan man nu genom några klick bädda in tweets på sin blogg och som dessutom har funktioner som, Reply, Follow, Retweet och Favorite. Precis som på Twitter! Hur bäddar man in tweets på sin blogg? 1. Först och främst väljer du den tweet du vill bädda in, klicka på denna så att den expanderar och ”Details” dyker upp. Klicka på ”Details”! 2. Klicka på ”Embed …

Bädda in tweets →

10 Social Media Tips

Are you considering to start using social media in your business communication? In this posts I will give you a couple of basic tips before you start. Where are your target audience? Which social networks do they use? Where can you participate in conversations? Twitter? Facebook? Youtube? Listen, search and find! Search and find what your audience are saying about your company? Do they like you? What are they saying about your competitors? Think like a business – Define goals and make a plan for your communication. Learn – Try to understand changing trends and patterns. Explore the channels and try …

10 Social Media Tips →

How to make your press release Twitter friendly

Why should you make your press release Twitter friendly? A couple of weeks ago PR Newswire and Crowd Factory analyzed press releases and the activity around them. According to their research, 48 percent of press release activity happens on Facebook and 37 percent on Twitter but the sharing on Twitter results in 30 percent more views. The research also found that videos and photos drive more traffic to a press release than plain text. If you add a photo to your press release the engagement increased  by 14 percent. Take a look at the numbers in the infographic below! How do you make …

How to make your press release Twitter friendly →

Optimera ditt pressmeddelande

Att skriva ett bra pressmeddelande är svårt och det finns mycket som man ska tänka på när det skrivs. I det här inlägget kommer jag ta upp hur man kan optimera sitt pressmeddelande för sökmotorer och sociala medier och ge några generella tips på vad journalister vill ha i ett pressmeddelande. Optimera pressmeddelanden för sociala medier Att optimera sitt pressmeddelande för sociala medier är inte så svårt men det finns ett par tips som man bör tänka på när man skriver sitt pressmeddelande. Twitter är en av de kanaler där pressmeddelanden sprids och enligt en undersökning av PRNewswire och Crowd …

Optimera ditt pressmeddelande →

Vad tittar man på i Facebook-profiler?

Mashable och Eyetrackshop gjorde nyligen ett test där man undersökte vad människor uppmärksammade i profiler på sociala medier. Testet gjordes genom att studera 30 personers ögonrörelser när de besökte olika profiler. 30 personer är inte särskilt många personer vilket gör att testet är lite opålitligt men man får en hyfsad uppfattning om hur det ser ut. De viktigaste slutsatserna med undersökningen är att: Profilbilden drar till sig uppmärksamhet – På Facebook är det profilbilden som drar mest uppmärksamhet. Det gäller för de flesta sociala medier som man testat förutom på LinkedIn där det istället är jobbtiteln som får mest uppmärksamhet. Vem du känner uppmärksammas …

Vad tittar man på i Facebook-profiler? →

Svenskarna och Internet 2011

Stiftelsen för Internetinfrastruktur släppte för cirka två veckor sedan sin årliga rapport Svenskarna och Internet där man undersöker och analyserar Sveriges användning av Internet. Jag älskar sådana här rapporter och det är lite som julafton när den kommer. Dock har jag nyss flyttat och har fortfarande inte fått någon fungerande internetanslutning till lägenheten så det har varit lite problematiskt att läsa den. Det mest fascinerande med rapporten är att mobilt internet har fått sitt riktiga genomslag med en fördubbling av användandet sen förra året. Nu surfar hela 36 procent av den svenska befolkningen över 12 år mobilt och gör det i …

Svenskarna och Internet 2011 →

Visa senaste händelser i Facebook

Många blev frustrerade och arga när Facebook ändrade om i nyhetsflödet så att toppnyheter dominerade flödet. Men sen någon vecka tillbaka är det nu möjligt att sortera nyhetsflödet efter de senaste händelserna. Facebook skrev ett inlägg för ett tag sen i sin blogg om nyheten och för oss som använder Facebook på engelska har det varit tillgängligt ett bra tag nu. I dagarna blev det dock tillgängligt även för det svenska språket. Hur aktiverar du det? Det är mycket enkelt att välja hur du ska sortera ditt nyhetsflöde. Besök först och främst ditt nyhetsflöde, längst upp till höger finner du Sort/Sortera, …

Visa senaste händelser i Facebook →

Hockeyklubbar på Facebook

Det är högsäsong för hockey men vilket lag i Elitserien har flest supportrar på Facebook? AIK IF – 97 492 likes – http://www.facebook.com/aik Djurgårdens IF – 78 474 likes – https://www.facebook.com/DJURGARDEN Frölunda HC – 63 456 likes – http://www.facebook.com/frolundahc Färjestads BK – 35 464 likes – http://www.facebook.com/farjestadbk Luleå HF – 23 423 likes – https://www.facebook.com/LuleaHockey HV71 – 21 551 likes – http://www.facebook.com/HV71 Brynäs IF – 20 641 likes – http://www.facebook.com/pages/Bryn%C3%A4s-IF/251199266865 Linköping HC – 6 475 likes – http://www.facebook.com/LHCOfficialPage Modo Hockey – 5 485 likes – https://www.facebook.com/modo1921 Timrå IK – 4 884 likes – https://www.facebook.com/timraik.redeagles Skellefteå AIK – 4 550 likes – https://www.facebook.com/skellefteaaikhockey Växjö Lakers – 3 422 likes – https://www.facebook.com/vaxjolakers Föga förvånande är …

Hockeyklubbar på Facebook →