Optimera för Youtube

Youtube är utan tvekan den största sajten för videodelning men Youtube är också en av de mest besökta sajterna i hela världen. Varje dag läggs det upp hundratusentals filmer och det sker mer än 1 miljard filmvisningar varje dag. Det är ofantligt stora siffror och när man lägger upp en film blir filmen lätt en droppe i havet som ingen märker. Hur gör man då för att lyckas med Youtube? Man brukar säga att de första 15 sekunderna är den mest kritiska tiden för ett klipp. Man måste fånga tittarens intresse och få personen att vilja se vidare. Det finns en …

Optimera för Youtube →

Svenska partier och politiker i sociala medier

Att svenska partier har blivit mer aktiva i sociala medier de senaste åren är det ingen tvekan om men man har fortfarande en del problem. Personligen tycker jag att de flesta partier kommunicerar för lite och pushar bara ut sina budskap genom kanalerna och kommunicerar inte med vanliga användare. Några av partierna har bara satt upp RSS-flöden som pushar ut nyheter till sina flöden och verkar inte ha någon aktiv person som sköter kontot. När kommunikation väl sker med andra användare är det ofta med profiler inom egna partiet och andra profiler i politiken men sällan vanliga användare. Svenska partier …

Svenska partier och politiker i sociala medier →

Allsvenskan på Facebook

Allsvenskan är slut och Helsingborgs IF från min kära hemstad plockade hem guldet i år. Men hur ser tabellen för Allsvenskan ut på Facebook? Vilken allsvensk klubb har flest fans? Klubb – Fans – URL – Allsvensk placering AIK – 96 523 – http://www.facebook.com/aik (2) IFK Göteborg – 83 284 – http://www.facebook.com/ifkgoteborg (7) Djurgårdens IF – 77 709 – http://www.facebook.com/DJURGARDEN (13) Malmö FF – 31 171 – http://www.facebook.com/skanelaget (4) IF Elfsborg –  18 345 – http://www.facebook.com/ifelfsborg (3) Helsingborgs IF – 14 756 –  http://www.facebook.com/1907.HIF (1) GAIS – 12 171 – http://www.facebook.com/gais1894 (5) Syrianska FC –  10 249 – http://www.facebook.com/syrianska (14) IFK Norrköping –  7528 – http://www.facebook.com/ifknorrkoping (13) Örebro SK –  5764 –  http://www.facebook.com/oskfotboll1908 (8) Kalmar FF – 4867 –  http://www.facebook.com/KalmarFF (12) Halmstads BK – 3568 – http://www.facebook.com/halmstadsbk (16) Gefle …

Allsvenskan på Facebook →

Hur hanterar man kritik i sociala medier?

Den svåraste utmaning man står inför där det gäller hantering av sociala medier är hur man hanterar kritik. Missnöjda kunder hörs och syns men att tysta ner dem är det största misstag ett företag kan göra. Just kritik är en av anledningarna till att många företag gömmer sig och undviker sociala medier eftersom man är rädd för att kritiken ska skada företaget. Man är rädd för att potentiella kunder skräms iväg och de negativa effekterna sprids. Kritik är svårt men man måste se det som en möjlighet, en möjlighet att bygga en god relation till sin kund. Största skillnaden mot …

Hur hanterar man kritik i sociala medier? →

Facebook Edgerank, hur fungerar det?

Facebook Edgerank är viktigt att känna till för dig som jobbar med Facebook men det kan vara lite kneptigt att förstå sig på. Först och främst kan vi göra klat att Facebook ser allt som läggs upp på Facebook som objekt. Var och ett av dessa objekt får en slags poäng som vi kallas Edgerank och denna poäng avgör om objektet kommer dyka upp i nyhetsflödet, hamna bland ”Toppnyheter” eller kanske inte visas allt. Toppnyheterna markeras med lite blått i hörnet och du kan själv påverka om en händelse ska vara en toppnyhet genom att markera den som en toppnyhet. …

Facebook Edgerank, hur fungerar det? →

Hur kan man använda SWOT i sociala medier?

Första gången jag kom i kontakt med SWOT var på gymnasiet och sedan dess har det följt med i min verktygslåda. SWOT som är en förkortning för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats är alldeles perfekt för att analysera sin strategi eller kampanj i sociala medier. Man  använder SWOT för att visa vilka styrkor, svagheter, hot och möjligheter som kan spela in för företagets verksamhet. En SWOT-analys blir också ett utmärkt informations- och diskussionsunderlag som kan delas ut till medarbetare, chefer och så vidare. För att komma igång med SWOT krävs inte så mycket. Man kan göra det betydligt mer avancerat …

Hur kan man använda SWOT i sociala medier? →

Väck din Facebook-sida till liv

Ett av de största problemen för företag på Facebook är att få fansen att engagera sig på sin Facebook-sida. Många Facebook-sidor faller i dvala och bara finns där men en hel del fans men sen händer det inget mer. Som företagare vill man ha engagerade fans och med engagerade fans menas personer som ger återkoppling till uppdateringar genom gillningar, delningar och kommentarer. Det finns en del tips som man kan använda sig av för att öka engaemanget på sin Facebook-sida och på så sätt väcka den till liv. Det vi också är ute efter är en högre Edgerank som jag …

Väck din Facebook-sida till liv →

Prenumerationer och vänner på Facebook

Jag märkte nyligen att Facebook förändrat en del är det kommer till vänner och hur det fungerar med den nya funktionen ”Prenumerationer”. När du nu väljer att ta bort en vän så kommer du få upp ett meddelande som berättar att personen ifråga fortfarande kommer prenumerera på dina offentliga uppdatering tills det att du blockerar personen. Detsamma gäller när du får en vänförfrågan och tills det att du bekräftat förfrågan så kommer personen att vara prenumerant på dina offentliga uppdateringar. Det här är en förändring som Facebook gjort för att försöka hålla kvar kopplingar mellan medlemmar. Vill du inte ha …

Prenumerationer och vänner på Facebook →