Så fungerar Sökordsplaneraren

Sökordsplaneraren

Jag har fått en del frågor efter att Googles gamla verktyg Keyword tool försvann då många blev rätt arga vilket nog i botten grundade sig i en liten förvirring. Förändringar tas inte ofta emot positivt men Google kör sitt eget race och när man väl kommit igång med det nya verktyget, Sökordsplaneraren så är det faktiskt minst lika bra även om det har sina nackdelar. Först och främst så måste du skaffa dig ett konto på Google Adwords, om du nu inte redan har ett, för då kan du skippa det här steget. För att skapa ett konto går du …

Så fungerar Sökordsplaneraren →

PR och kommunikation, en viktig del av SEO

Interflora betalda länkar

Det jag tycker är så fascinerande med SEO är att man kan trilla ner för stupet utan någon som helst förvarning och det kan få ofantligt stora konsekvenser för omsättningen. Brittiska Interflora lyckades med det i förra veckan då de verkligen föll till botten av stupet och tog med sig sina placeringar i Google ner. Visst har Interflora ett starkt varumärke vilket gör att en hel del försäljning via nätet ändå lär ske men  att ranka högt på termen flowers och tappa sina positioner helt syns troligtvis i omsättningen. Anledningen till att man blivit blivit straffad av Google är troligtvis …

PR och kommunikation, en viktig del av SEO →

20 svenska nyhetssajter rankade efter Domain Authority

Nyhetssajter är kända för att ha riktigt starka domäner men att hitta ett bra mått på domänens styrka är inte det enklaste. PageRank från Google är ett mått, Domain Authority från SEOmoz är ett annat men vill man göra ett snabbt och enkelt test för att se vilken nyhetssajt som rankar bäst kan man bara söka på en TT-flash och se vilken sajt som hamnar högst på frasen. Det brukar vara någon av giganterna, Aftonbladet, Expressen, SvD eller DN som ligger i topp. Ett annat sätt är att använda sig av SEOmoz verktyg, Open Site Explorer för att se vilken Domain Authority och …

20 svenska nyhetssajter rankade efter Domain Authority →

20 svenska nyhetssajter rankade efter laddningstid

I förra testet rankade jag 20 svenska nyhetssajter efter deras poäng på Googles test Page Speed. Eftersom Page Speed inte säger något om hur snabbt en sajt laddas utan mer om hur bra en sajt är optimerad för att laddas snabbt, bestämde jag mig för att testa laddningstiden och jämföra med Page Speed-resultatet. Testet gjordes via Pingdom Tools men laddningstiderna varierar en hel del så jag gjorde tre tester för varje sajt och tog medelvärdet. Mest anmärkningsvärt är att SvD gick från toppen till botten, sajten är bäst optimerad men tar längst tid att ladda enligt Pingdom Tools. Page Speed-score enligt Googles …

20 svenska nyhetssajter rankade efter laddningstid →

20 svenska nyhetssajter rankade efter Page Speed

Under de kommande veckorna kommer jag presentera ett par tester där jag rankar 20 svenska nyhetssajter enligt olika tester. Det kommer bli tester kring sociala medier, laddningstider och SEO. Det första testet rankar nyhetssajterna efter Googles Page Speed som är ett litet test över hur väl en sajt är optimerad för att ladda snabbt. Google har sedan lite mer än ett år tillbaka börjat väga in laddningstider i sin algoritm vilket gör det relevant att ha en hyfsad laddningstid. Page Speed testar mot olika regler och det kan handla om att använda caching, optimera bilder, förminska JavaScript och så vidare. …

20 svenska nyhetssajter rankade efter Page Speed →

How to make your press release SEO friendly

With SEO your press release will get increased visibility and more views. It is an easy way to get more traffic but before you start optimizing your press release I want to point two things out, You need a good story to get visitors to read and never forget that you are writing for humans, don’t overdo your optimization. How can you make your press release more SEO friendly? Release length – The optimal length for a press release is generally 400-600 word. This length is easy for readers to digest and comprehend. Headline – You need a catchy headline and try to …

How to make your press release SEO friendly →

Optimera ditt pressmeddelande

Att skriva ett bra pressmeddelande är svårt och det finns mycket som man ska tänka på när det skrivs. I det här inlägget kommer jag ta upp hur man kan optimera sitt pressmeddelande för sökmotorer och sociala medier och ge några generella tips på vad journalister vill ha i ett pressmeddelande. Optimera pressmeddelanden för sociala medier Att optimera sitt pressmeddelande för sociala medier är inte så svårt men det finns ett par tips som man bör tänka på när man skriver sitt pressmeddelande. Twitter är en av de kanaler där pressmeddelanden sprids och enligt en undersökning av PRNewswire och Crowd …

Optimera ditt pressmeddelande →

Duplicate content

Duplicate content har länge varit ett problem inom SEO men som många sajtägare länge ignorerat. Efter Googles uppdatering kallad Panda har det dock börjat uppmärksammats mer och allt fler har börjat förstå problemet med duplicate content. Men vad gäller egentligen när det kommer till duplicate content, vad är duplicate content, hur löser man problem med duplicate content och hur hittar man duplicate content? Det är några av de frågor som jag kommer försöka besvara i det här inlägget. Vad är Duplicate Content? Duplicate content är när två eller fler sidor delar samma innehåll. Visst låter det enkelt och logiskt men …

Duplicate content →