Vad är nyckelord?

Nyckelord är ord som du vill synas på och om vi tar en sida om Choklad som exempel så vill denna sida antagligen ranka högt på ordet choklad. Ett av sidans nyckelord är då choklad. Dock så är choklad ett ord som har väldigt tuff konkurrens och man ska helst börja med ett lättare ord. Om vi säger att choklad-sidan säljer chokladpopcorn så väljer vi istället det ordet då det inte har lika hög konkurrens. Det vi nu gör är att vi optimerar sidan för ordet chokladpopcorn. Det ska finnas i texten på hemsidan och gärna i kursiv och/eller fet …

Vad är nyckelord? →

Hur gör man en länk?

Att göra en länk är inget svårt. De flesta plattformar bland annat WordPress använder sig av en WYSIWYG som är en text-editor där du kan lägga in en länk enkelt och välja titel. Men för dig som använder html så ser koden ut som följande: <a href=”http://www.lilou.se/hur-gor-man-en-lank” title=”Guide om hur man gör en länk” >Hur gör man en länk?</a> Title är det som visas när man för muspekaren över länken och href är adressen. Ankartexten är den text som visas som länk. Tänk på att använda en relevant ankartext och inte något i stil med ”klicka här”. Länkar du till …

Hur gör man en länk? →

Vad är H1?

H1 är en rubrik-tag H1:an är en rubrik-tag som används för att sätta sin huvudrubrik. Man ska alltid försöka få med sitt nyckelord i H1:an och varje sida bör ha en unik H1:a. Html koden för en H1:a ser ut så här: <h1>Huvudrubriken</h1>

On-Page Optimering

On-page optimering är en viktig del inom SEO och är den optimering som sker på din hemsida för att göra det lättare för sökmotorer att hitta på din sida och för att optimera hemsidan för nyckelorden du satsar på. Det finns olika sätt att jobba med On-page optimering på men några av de saker som kan vara aktuella är: Öka relevansen av nyckelord Bygga innehåll Se över URL:er Se över intern länkning Skapa sitemap Skapa robot.txt Använda rätt html på rätt ställen för nyckelord, rubriker och annat innehåll. Optimering av Meta-description och keywords