Strategi för innehållsmarknadsföring

InnehållsmarknadsföringAtt ha en strategi för innehållsmarknadsföring är en  grundstomme för att lyckas skapa innehåll som engagerar dina kunder, i det här inlägget listar jag några grundfrågor som ni kan ställa er inför skapandet av en strategi.

Varför innehållsmarknadsföring? Vad är ert mål?

Först och främst får ni fråga er själva, varför innehållsmarknadsföring? Vad är det ni vill uppnå? Är det att förändra företagets varumärke, öka trafik till hemsidan, bygga långsiktiga relationer till kunderna, lyfta fram produkter eller kanske är det att skapa buzz inför en kommande produktlansering.

Vilken är er målgrupp?

Nästa steg är att fråga er vilken din målgrupp är, vem är det egentligen som ska nås av er kommunikation? Vad är målgruppen intresserad av att läsa?

Vad ska kommuniceras?

Vad är det för innehåll som ska kommuniceras? Det är viktigt att publicera innehåll som kunderna vill ta del av då det ökar möjligheterna för att kunderna engagerar sig och sprider vidare innehållet. Se till att formulera riktlinjer för innehållet så att det följer er varumärkesprofil i alla kanaler.

Var ska det kommuniceras?

Vilka kanaler som ska användas för att sprida innehållet är beroende av målgruppen och det kräver att man gör lite research över var målgruppen befinner sig och vad de vill ta del av i den kanalen. Det är viktigt att man anpassar kommunikationen beroende på vilken kanal som man befinner sig i och inte bara korspostar allt innehåll utan en tanke bakom. Instagram kräver ett visst innehåll Twitter ett annat slag, anpassa helt enkelt kommunikationen efter vilken kanal du postar i.

Vad ska mätas?

Att strunta i att formulera mål kan resultera i att man får lite problem att följa upp och analysera resultaten för kampanjen. Hur ska ni mäta framgång när det gäller innehållsmarknadsföring?  Att mäta och följa upp är väldigt viktigt för att kunna optimera vad som publiceras då det går att se vad kunderna vill ha mer eller mindre av och på så sätt effektiviseras kommunikationen. Det kan vara allt från klickfrekvens i ett nyhetsbrev, besök och tid på webbplats, delningar, likes eller räckvidd på Facebook och så vidare.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *