Tankar kring QR-koder

QR-koder har funnits med i många år nu men i Sverige är användningen inte särskilt utbredd. En QR-kod är en ofta svarvit ruta ett specifikt mönster som du skannar med hjälp av din smartphone. För iPhone och Android krävs det att du laddar ner en app men med Windows Phone 7 har Microsoft förstått att QR-skanning ska vara inbyggt i operativsystemet.

 

QR är egentligen en förkortning som står för Quick Response och man kan jämföra det med en vanlig streckkod med skillnaden är att en QR-kod kan innehålla avsevärt mycket mer information.  QR-koder kom till år 1994 av ett japanskt företag men det är först på senare år som användningen av QR-koder ökat på grund av smartphones och möjligheten att läsa QR-koder med mobilen.

Det senaste året har man börjat se QR-koder på fler och fler ställen i Sverige. Det kan vara i tidningar, på webbplatser, annonser eller på produktförpackningar. Många använder QR-koder för att länka till en relevant webbplats eller en app där användaren ska kunna få ta del av mer information och för att försöka locka till köp.

Hur gör man en QR-kod?

Att göra en QR-kod kan verka svårt men som tur är finns det tusentals tjänster som gör det åt dig. Om du använder Chrome finns det till exempel ett tillägg, QR-Code Tag Extension annars finns webbtjänster som Kaywa och för den som gillar att designa, QRhacker.

QR-kodens framtid

Användningen av QR-koder ökar men samtidigt så används det ofta helt fel. Jag minns en annons för någon klinik i Metro som hade med en QR-kod i sin annons. Jag skannade in QR-koden och hamnade på en väldigt tung och icke mobilanpassad sajt som också använde sig av Flash. Totalt värdelöst och som besökare lämnar man sajten direkt utan att ens tveka.

Jag tror det är lite av problemet, att företag tror att det bara är att använda QR-koder för att länka till sin sajt medan användarna istället förväntar sig något mer. I en del fall skulle det tagit mindre tid från mig om jag hade skrivit in URL:en för hand än genom att ladda ner en app, skanna koden och sen vidarebefodras till en sajt som alltför ofta in är anpassad för mobiler.

Om användarna ska göra sig besväret att faktiskt ladda ner en app, skanna en QR-kod så måste användarna också få ett mervärde. Just nu är det inte många som använder det på ett inspirerande sätt utan koderna leder bara till någon icke-mobilanpassad sajt och på så sätt sprids också ett dåligt rykte bland användarna om QR-koder.

Man kan istället tänka sig en användning där användarna får ta del av någon spännande tävling, unikt erbjudande eller en skattjakt där användaren får ledtrådar genom att skanna QR-koder som är spridda över en stad.

Ett annat spännande användningsområde som jag tycker är intressant är betalning med hjälp av QR-koder. Ett exempel är Webbhallen som i samarbete med Payair nyligen lanserade detta. Där fyller QR-koden faktiskt en väldigt nyttig funktion och genom sådana här nyttofunktioner tror jag att QR-koder kan komma att bli än mer populärt och utbrett i Sverige.

The Melt är en rätt ny restaurang i San Francisco som använder många smidiga tekniska lösningar i sin verksamhet. Bland annat kan man via deras mobilanpassade hemsida beställa sin måltid. Vid beställningen skapas en QR-kod i mobiltelefonen som man visar för en avläsare i restaurangen och beställningen dyker upp på restaurangens ”Order Board”. Man har som mål att från inläsning av QR-kod till servering ska ta 2 minuter. Läs mer om The Melt hos Mashable.

Google skickade ut klistermärken med QR-koder till tusentals företagare i USA som länkade till deras mobilanpassade Google Place-sida. Väl där kan användaren, jag citerar,

  • Read reviews to see what other users think about the business

  • Find an offer that the business has posted to their Place Page
  • Star the business to remember to check it out later, or to remember to visit again
  • Leave a review right after you leave the business. What’s a better time to write what you think, than when you’ve just visited?

QR-koder kan också användas på visitkort för att snabbt lägga till kontaktens uppgifter i telefonen. Här fyller QR-koden också en nyttig funktion då man slipper skriva in all information manuellt.

Värt att tänka på vid användning av QR-koder

QR-koder på ett rörligt objekt
Jag har sett ett par exempel där man satt QR-koder vid reklamskyltar vid vägar, på en buss, tåg och det är ju helt omöjligt att lyckas skanna en sådan kod. Att på en motorväg lyckas hinna ta upp mobilen, sakta ner och skanna koden när man kör i  kanske 90 km/h är ju livsfarligt.

QR-koder i områden med dålig mottagning
I tunnelbanor eller i de städer där tågstationerna är under marken så är det oftast värdelös internetåtkomst. Se då till att inte placera ut en QR-kod som kräver internetåtkomst på ett ställe med dålig mottagning. Ta reda på hur det är på platsen innan ni placerar ut koden där.

Placera  inte QR-koderna högt upp.
Jag som inte är den längsta här i världen har varit med om att vissa QR-koder suttit högt upp på reklamskyltar så att jag fått vinkla, zooma och ha mig för att mobilen ska lyckas läsa koden. Gör det enkelt och sätt QR-koderna på en lagom höjd!

Gillade du inlägget?

   
       

En kommentar “Tankar kring QR-koder

  1. Pingback: Jerrys webbtips – 28 November, 2011 | Jerry Silfwer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *