Tips för att lyckas med nyhetsbrev

Att lyckas med nyhetsbrev kan vara svårt då det finns väldigt många misstag att göra. Det är väldigt enkelt att skicka nyhetsbrev med det är mycket svårare att få någon att läsa det. I det här inlägget kommer jag ge dig några tips på hur du kan öka dina chanser att lyckas med nyhetsbrev.

  1. Skriv kort och relevant – Det är väldigt lätt att tappa en läsare och det krävs att man håller läsaren intresserad. Rubriker ska vara tydliga och innehållet ska vara intressant. Det viktigaste först!
  2. Anpassa budskapet till din målgrupp – Tänk på att anpassa budskapet efter din målgrupp. Vad vill läsarna veta mer om? Vad är de intresserade av?
  3. Använd modern och enkel design – Det är viktigt att ha en morden och enkel design på sitt nyhetsbrev. Men samtidigt ska designen inte ta ögat från innehållet. Det är viktigt att nyhetsbrevet matchar din grafiska profil.
  4. Vårda språket – Som alltid är det viktigt att vårda språket. Inga särskrivningar, felstavningar eller andra fel som gör att nyhetsbrevet ser oseriöst ut. Det skadar kundens förtroende för dig. Korrekturläs!
  5. Använd fler kanaler – Nyhetsbrev är associerat med e-post men kunden kanske vill ha det via SMS, papper eller kanske man föredrar e-post. Ge kunderna möjlighet att välja kanaler.
  6. Bra erbjudanden – Utan tvekan så är bra erbjudanden väldigt bra dragplåster. Du kan t.ex. erbjuda rabatt som kunden får om de utför något åt dig. T.ex. sprider innehåll, gillar på Facebok och liknande.
  7. Interaktion engagerar – Om kunderna har möjlighet att påverka innehållet i nyhetsbrevet skapar det engagemang. Det kan t.ex. vara veckans bästa recension, kommentar eller vad som nu är möjligt för din verksamhet.
  8. Ha en rödtråd – Det är viktigt att ha en röd tråd så att inte nyhetsbrevet blir rörigt.
  9. Använd bilder – Rubriker och bilder är det som drar ögat till texten men nästan alla klienter blockerar bilder. Bilder ska bara förstärka texten och ett nyhetsbrev får inte vara helt beroende av bilder.
  10. Skriv rubriker som lockar – Det är mycket viktigt att lägga tid på att optimera sina rubriker. Det första läsaren ser är rubrikerna och den ska locka till att läsa mer. Rubriken ska informera vad det handlar om, med få ord och var tydlig och konkret.
  11. Avsluta nyhetsbrev – Läsaren måste kunna avsluta prenumerationen snabb och enkelt. Ha med en länk i nyhetsbrevet där läsaren kan avsluta sin prenumeration.
  12. Avsändaren ska vara tydlig – Visa tydligt vem som står bakom nyhetsbrevet. Läsaren ska inte behöva leta efter vem som skickat nyhetsbrevet utan det ska framgå tydligt. Kontaktuppgifter är också viktigt att ha med.
  13. Följ upp ditt nyhetsbrev – Statistik är viktigt och väldigt värdefullt. Vad fungerar och vad fungerar inte? Vad gillar dina läsare? Genom att undersöka nyhetsbrevet kan du göra det mer effektivt. Klickfrekvens, öppningsfrekvens och avslut är bra mätvärden.
  14. Välkomna prenumeranter – När en kund börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev är det bra att välkomna kunden och berätta vad nyhetsbrevet kommer handla om och när de kommer skickas ut.
  15. Personalisera – Låt kunderna välja områden som intresserar dem. Genom att låta kunderna personalisera sitt nyhetsbrev får dem material som intresserar mer. En man som får nyhetsbrev om tjejkläder lär inte vara så sugen på att handla.
  16. Sprid kunskap – Alla gillar kunskap. Dela med dig av det du är bra på i nyhetsbrevet. Ge dina läsare tips och råd så får kunderna en bild av ditt företag som expert på området.
  17. Irritera inte – Tänk på vad du själv irriteras av och fundera på om ditt nyhetsbrev kan irritera kunderna.
  18. Skicka lagom ofta – Skicka inte nyhetsbrevet för ofta men inte heller för sällan. Max en gång i veckan och minst en gång i månaden. Du kan också låta kunden välja hur ofta de vill ha ditt nyhetsbrev.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *