Vanliga misstag inom sociala medier

Sociala medier strategi

När jag hjälper företag att strukturera upp sin strategi för sociala medier så brukar det finns en del gemensamma misstag som de alla gjort när de kommunicerat via sociala medier. Samtidigt som det är rätt enkla misstag så förstår man att de görs när det är så pass enkelt att komma igång med sociala medier och många har hört att man kan öka sin försäljning och slänger snabbt upp ett konto och kör igång direkt. Bättre än inget men vill man få ut den fulla potentialen så finns det en del fallgropar man ska försöka undvika. Att inte hitta sin …

Vanliga misstag inom sociala medier →

8 tips som gör dig bättre på Twitter

8 tips på hur du blir bättre på Twitter

Twitter växer så det knakar och allt fler privatpersoner och företag hittar dit. Det kan dock vara lite klurigt att komma igång med en ny kanal och veta vad som fungerar bäst. I det här inlägget tänker jag ge några grundläggande tips på hur du kan förbättra din twittrande och nå ut i bruset. Ha en slagkraftig tweet Om delar en länk så tänk på att försöka att ha en slagkraftig tweet som lockar folk till att klicka sig vidare. Tänk på det som att du skriver en rubrik till ett pressmeddelande eller liknande. Använd relevanta hashtags Hashtags har en …

8 tips som gör dig bättre på Twitter →

Skydda ditt varumärke på nätet

Skydda ditt varumärke

Det blir allt vanligare med varumärken som kapas på nätet, ofta i sociala medier men även hemsidor som används för att vilseleda kunder. Bland annat utsattes SAS för en bedragare som utgav sig för att vara  SAS på Instagram där han hade tävlingar om flygbiljetter och liknande. Kunder gick självklart på det här och kontot fick flera tusen följare men till slut fick Instagram upp ögongen och stängde ner det och SAS polisanmälde killen som gjort det. Det som händer med företaget som utsätts för det här att kunder blir arga då det ofta är tävlingar och liknande som utlovas av …

Skydda ditt varumärke på nätet →

20 svenska nyhetssajter på Twitter

De flesta nyhetssajter har en kanal på Twitter där de skickar ut sina nyheter men det är inte mycket mer än så. Man kopplar ett nyhetsfeed och skickar ut det senaste till sina followers och sen får flödet sköta sig själv. Det finns dock en del undantag där redaktionerna faktiskt kommunicerar med andra användare. Hur ser de svenska nyhetssajternas närvaro på Twitter ut? För att mäta deras närvaro på Twitter använde jag Twitalyzer och Impact score som bygger på följande data: The number of followers a user has The number of unique references and citations of the user in Twitter The frequency at which …

20 svenska nyhetssajter på Twitter →

Bädda in tweets

tweet

När Twitter i förra veckan släppte sin nya design så kom det också en väldigt användbar funktion som jag gillar, nämligen att bädda in tweets. Istället för att behöva ta printscreens eller använda någon tredjepartstjänst kan man nu genom några klick bädda in tweets på sin blogg och som dessutom har funktioner som, Reply, Follow, Retweet och Favorite. Precis som på Twitter! Hur bäddar man in tweets på sin blogg? 1. Först och främst väljer du den tweet du vill bädda in, klicka på denna så att den expanderar och ”Details” dyker upp. Klicka på ”Details”! 2. Klicka på ”Embed …

Bädda in tweets →

How to make your press release Twitter friendly

crowdfactory_prnewswire_infographic

Why should you make your press release Twitter friendly? A couple of weeks ago PR Newswire and Crowd Factory analyzed press releases and the activity around them. According to their research, 48 percent of press release activity happens on Facebook and 37 percent on Twitter but the sharing on Twitter results in 30 percent more views. The research also found that videos and photos drive more traffic to a press release than plain text. If you add a photo to your press release the engagement increased  by 14 percent. Take a look at the numbers in the infographic below! How do you make …

How to make your press release Twitter friendly →

Vad tittar man på i Facebook-profiler?

facebook1

Mashable och Eyetrackshop gjorde nyligen ett test där man undersökte vad människor uppmärksammade i profiler på sociala medier. Testet gjordes genom att studera 30 personers ögonrörelser när de besökte olika profiler. 30 personer är inte särskilt många personer vilket gör att testet är lite opålitligt men man får en hyfsad uppfattning om hur det ser ut. De viktigaste slutsatserna med undersökningen är att: Profilbilden drar till sig uppmärksamhet - På Facebook är det profilbilden som drar mest uppmärksamhet. Det gäller för de flesta sociala medier som man testat förutom på LinkedIn där det istället är jobbtiteln som får mest uppmärksamhet. Vem du känner uppmärksammas …

Vad tittar man på i Facebook-profiler? →

Svenska partier och politiker i sociala medier

tweetstats

Att svenska partier har blivit mer aktiva i sociala medier de senaste åren är det ingen tvekan om men man har fortfarande en del problem. Personligen tycker jag att de flesta partier kommunicerar för lite och pushar bara ut sina budskap genom kanalerna och kommunicerar inte med vanliga användare. Några av partierna har bara satt upp RSS-flöden som pushar ut nyheter till sina flöden och verkar inte ha någon aktiv person som sköter kontot. När kommunikation väl sker med andra användare är det ofta med profiler inom egna partiet och andra profiler i politiken men sällan vanliga användare. Svenska partier …

Svenska partier och politiker i sociala medier →