Väck din Facebook-sida till liv

Ett av de största problemen för företag på Facebook är att få fansen att engagera sig på sin Facebook-sida. Många Facebook-sidor faller i dvala och bara finns där men en hel del fans men sen händer det inget mer. Som företagare vill man ha engagerade fans och med engagerade fans menas personer som ger återkoppling till uppdateringar genom gillningar, delningar och kommentarer.

Det finns en del tips som man kan använda sig av för att öka engaemanget på sin Facebook-sida och på så sätt väcka den till liv. Det vi också är ute efter är en högre Edgerank som jag kommer berätta mer om i ett senare inlägg men generellt sett är Edgerank det som avgör hur ofta och mycket som dina inlägg kommer visas i nyhetsflödet.

Publicera innehåll på sidan – Man ska publicera innehåll på sin Facebook-sida kontinuerligt men samtidigt får man inte lägga upp innehåll för ofta då detta ofta tolkas som spam vilket ger en negativ bild av företaget. Det är bättre att publicera innehåll med lite mellanrum så att inlägget sticker ut i flödet. Jag brukar säga att maxgränsen är en uppdatering per dag och optimalt 3-5 uppdateringar i veckan.

Relevanta uppdateringar – Du ska publicera relevanta uppdateringar på din sida och inte lägga upp innehåll som inte matchar målgruppen. Att publicera ett recept på cupcakes på en sida för en verkstad är inte särskilt givande. Sätt upp en röd tråd och följ den vägen ut.

Variera dina inlägg – Det är bra att variera inläggen och lägga upp bilder, filmer och länkar istället för att bara använda sig av vanliga statusuppdateringar. Människor tenderar att ge betydligt mer återkoppling till dessa typer av inlägg.

Vårda ditt språk – Att vårda sitt språk är viktigt. Om du skriver uppdateringar med särskrivningar, svordomar eller liknande så kommer bilden av företaget att försämras avsevärt. Kolla igenom dina uppdateringar innan du publicerar!

Ta inte bort kritik – Om du får kritik på din Facebook-sida ska du inte ta bort utan istället bemöta den på ett vänligt och givande sätt. Om du försöker tysta kritiken kommer du få en bubbla som till slut spricker. Spammar någon eller lägger upp stötande inlägg så kan man överväga att ta bort det.

Var snabb och aktiv! –  Om du glömmer bort att svara på frågor som dina kunder ställer på din sida kommer ditt företag få en dålig bild. Ju snabbare du svarar desto gladare blir kunderna.

Hur är dina konkurrenter? – Det är bra att studera sina konkurrenter och se hur de beter sig med sin kommunikation. Titta både på brister och tillgångar.

Lägg inte upp pressmeddelanden – Jag brukar säga att man inte ska lägga upp pressmeddelande på Facebook då språket i pressmeddelande inte lämpar sig för publiken på Facebook. Visst kan man lägga upp informationen på Facebook men anpassa då språket efter kanalen du är i. Pressmeddelande är för journalister och Facebook för kunder.

Väck din publik till liv – Människor älskar att vara delaktiga i saker och känna att dom kan göra en skillnad. Du kan t.ex. lansera en tävling där kunderna ska utveckla en ny produkt till dig, designa en produkt eller liknande. Ställ frågor, ordna roliga tävlingar och få din publik delaktig!

Få publiken att dela innehåll – Ett annat sätt att få publiken delaktig är att få dem att dela med sig av innehåll. Om vi tar en Facebook-sida som t.ex. ICA kan man låta kunderna lägga upp bilder/recept på sina maträtter man lagat.

Använd Insights – Statistik är en viktig nyckel till framgång. Genom att mäta hur återkopplingen är och vilken tid på dygnet, veckodag, datum osv. som genererar bäst kan man optimera sin kommunikation. Man kan också kartlägga sina målgrupper och anpassa innehållet efter sin målgrupp. Ålder, kön och intressen spelar stor roll för hur man ska kommunicera.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *