Vad kan vi vänta oss av 2014?

2013 är slut och jag har suttit och funderat lite kring hur 2014 kommer bli och vad vi kan vänta oss av det kommande året. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg tror jag att året kommer att kretsa mycket kring mobilanpassningar och content blir allt viktigare.

Video

2013 var året då video började sprida sig bland konsumenterna genom Vine och Instagram och under 2014 kommer allt fler företag ta vara på trenden och jag tror att video kommer få ett rejält uppsving under året. Det kommer bli fler satsningar och det kommer dyka upp fler välgjorda klipp i annonseringen.

Content

Content marketing var väl egentligen termen som genomsyrade 2013 men jag tror att innehåll kommer fortsätta att prägla 2014. Det gäller både i sociala medier men även företagens egna kanaler som företagsbloggen som kommer att blomstra upp igen med mer kvalitativa, sökmotoroptimerade och engagerade inlägg som ger konsumenterna mervärde och företaget får tillbaka i mer trafik och sälj.  

Bilder

Bilder har blivit oerhört viktiga i sociala medier där den blivit väldigt central när det gäller engagemang och jag tror det kommer fortsätta i den riktningen. Vi kommer få se fler satsningar av företag på Instagram med välgjorda kampanjer för att höja engagemanget men även i företagsbloggar och andra kanaler.

Mobilen

Mobilen blir allt viktigare och det kommer bli mycket mer mobilanpassningar och annonseringen kommer blir snyggare och mer genomtänkt än tidigare. Kanske blir även geotargeting något för 2014 med mer riktad reklam till kunderna.

Socialt

Jag hör till en av dem som tror att Twitter kommer utmana Facebook allt mer och jag tror börsnoteringen kommer göra nytta i längden. Native advertising blir allt mer vanligt och accepterat och det ser vi ju redan idag med Twitter och Instagram.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *