Vad tittar man på i Facebook-profiler?

Mashable och Eyetrackshop gjorde nyligen ett test där man undersökte vad människor uppmärksammade i profiler på sociala medier. Testet gjordes genom att studera 30 personers ögonrörelser när de besökte olika profiler. 30 personer är inte särskilt många personer vilket gör att testet är lite opålitligt men man får en hyfsad uppfattning om hur det ser ut.

De viktigaste slutsatserna med undersökningen är att:

  • Profilbilden drar till sig uppmärksamhet – På Facebook är det profilbilden som drar mest uppmärksamhet. Det gäller för de flesta sociala medier som man testat förutom på LinkedIn där det istället är jobbtiteln som får mest uppmärksamhet.
  • Vem du känner uppmärksammas – De små profilfotona ute i sidofältet på Facebook där ens vänner visas fick en hel del uppmärksamhet.
  • Ju högre upp desto mer uppmärksamhet– På Facebook får innehåll som ligger högt upp mest uppmärksamhet och ju längre ner man kommer ju färre tittar på innehållet. På Twitter och Facebook var den här effekten inte lika dramatisk. Andra undersökningar har visat att på Facebook får länkar, bilder och filmklipp mer uppmärksamhet än en statusuppdatering med endast text.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *