Vanliga misstag inom sociala medier

Sociala medier strategi

När jag hjälper företag att strukturera upp sin strategi för sociala medier så brukar det finns en del gemensamma misstag som de alla gjort när de kommunicerat via sociala medier. Samtidigt som det är rätt enkla misstag så förstår man att de görs när det är så pass enkelt att komma igång med sociala medier och många har hört att man kan öka sin försäljning och slänger snabbt upp ett konto och kör igång direkt. Bättre än inget men vill man få ut den fulla potentialen så finns det en del fallgropar man ska försöka undvika.

Att inte hitta sin röst

Det är väldigt lätt att börja låta som en robot när man ska kommunicera och låta seriös men det brukar inte bli någon succé då det blir en väldigt opersonlig röst. Det gäller att hitta sin röst och vara lite mer personlig och med det sagt så menar jag inte att man ska dra fredagsfräckisar på sitt företagskonto utan mer att den blir mänsklig och inte så upprepande.

Att inte ha en strategi för sociala medier

Det vanligaste misstaget är dock att inte ha någon strategi för sociala medier utan man bara kör på. Det gör det väldigt svårt för företaget att hantera kanalerna på ett effektivt sätt. Genom en strategi sätts det upp mål och policy för hur anställda ska hantera kanalerna vilket är en av de stora grundpelarna för att lyckas. Skulle det bli en kris behövs det en plan för hur den ska hanteras och det är viktigt att det hanteras snabbt och effektivt.

Att inte använda bilder

Det är många företag som bara skickar ut textuppdateringar, en länk till blogginlägg eller en produktsida utan att dela några bilder till sina följare. Bilder ökar engagemanget enormt mycket och är en viktig aspekt för att nå ut till kunderna i de olika kanalerna.

Att inte interagera

Det hänger ihop lite med att hitta sin röst och att skapa en strategi men det är väldigt vanligt att företag inte interagerar med sina kunder på de olika kanalerna. I grund och botten så bygger sociala medier på att vi människor ska interagera med varandra och det gäller även företag. Svara dina kunder om de skriver till dig och har de klagomål så hjälp till att lösa det istället för att ignorera deras problem. Det hjälper till att bygga relationer och det utstrålar också en positiv bild av företaget om andra kunder ser att ni interagerar med kunderna på ett positivt sätt.

Gillade du inlägget?

   
       

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *